Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Ghana"

Sort by: Order: Results:

  • Pimiä, Laura (2022)
    Tässä tutkielmassa tarkastellen Ghanan kotitalousopetuksen opetussuunnitelmassa käytettyjä opetus- ja oppimismenetelmiä ja mahdollisuuksia hyödyntää näitä etäopetuksessa. Tutkielma on osa Helsingin Yliopiston ja Cape Coast -yliopiston välistä tutkimusyhteistyötä, jonka tavoitteena oli löytää keinoja Ghanan Senior High School -tason kotitalouden etäopetukseen. Taustalla vaikutti Covid-19-pandemia, joka sulki maailmanlaajuisesti kouluja ja etäopetukseen jouduttiin siirtymään ilman valmisteluja. Tutkielmani perustui kirjallisuuteen etäopetuksesta ja kokemuksiin taidon etäopetuksesta sekä kokemuksiin etäopetuksesta ja verkko-opetuksen haasteista Ghanassa. Tutkimusmenetelminä olivat sisällönanalyysi ja sisällön erittely, ja tutkimusaineistona oli Ghanan kotitalousopetuksen ruoka ja ravitsemus -aihealueen opetussuunnitelma. Kategorisoin opetussuunnitelmassa käytetyt opetus- ja oppimismenetelmät ja hyödyntäen näitä kategorioita analysoin opetus- ja oppimismenetelmiä Excelin Pivot-työkalulla. Hyödynsin analyysin tuloksia ja kirjallisuutta hahmotellessani mahdollisuuksia kotitalouden etäopetukseen. Sisällönanalyysin ja sisällön erottelun avulla opetussuunnitelmasta löytyi 10 opetus- ja oppimismenetelmäkategoriaa. Käytetyin opetus- ja oppimismenetelmä kaikkina lukuvuosina oli keskustelut ja aivoriihet eli opetus oli vuorovaikutteista. Lukuvuosien välillä oli eroja käytetyissä opetus- ja oppimismenetelmissä. Ensimmäisenä lukuvuotena opetus- ja oppimismenetelmät kohdentuivat perustiedon opetukseen. Kahtena ensimmäisenä lukuvuotena korostuivat toiminnalliset opetus- ja oppimismenetelmät ja käytännön harjoittelu. Kolmantena lukuvuotena esiintyi soveltavampia ja työelämään tutustuttavia opetus- ja oppimismenetelmiä. Johtopäätöksenä kirjallisuuden ja aikaisempien etäopetuskokemuksen pohjalta Ghanan kotitalouden etäopetukseen soveltuisivat parhaiten asynkroniset virtuaaliset ja tosielämän oppimisympäristöt eli opiskelijat opiskelisivat omalla aikataululla verkossa ja hyödyntäisivät opiskeluun kodin lisäksi yhteisöstä löytyviä oppimismahdollisuuksia. Etäopetuksessa opettajan ja oppilaiden sekä oppilaiden keskinäisestä vuorovaikutusta tulee tukea erityisesti, koska Ghanan heikot verkkoyhteydet eivät mahdollista synkronisia virtuaalisia oppimisympäristöjä.