Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Itseilmaisu"

Sort by: Order: Results:

  • Punkari, Saara (2019)
    Itseilmaisu ja vuorovaikutus ovat laajoja termejä, joita on hankala määritellä yksiselitteisesti. Siitä huolimatta ne koskettavat meistä jokaista: jokainen ilmaisee itseään ja on vuorovaikutuksessa ympäristönsä kanssa. Viime vuosina on puhuttu paljon varhennetusta kieltenopetuksesta, ja se on ulottunut myös varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen piiriin. Kielten oppimisella itsessään nähdään olevan varhaisessa vaiheessa useita hyötyjä, kuten esimerkiksi kielten oppimisen herkkyyskausi. Verrattuna kouluun, esiopetuksessa vieras kieli saattaa olla toiminnassa mukana esimerkiksi laulujen ja leikkien kautta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten kielipainotteisessa esiopetuksessa voidaan tukea itseilmaisua ja vuorovaikutusta varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta. Tutkimus kohdistui sellaisiin yksityisen sektorin kielipainotteisiin päiväkoteihin, joissa järjestetään esiopetusta. Tutkimukseen osallistui viisi henkilöä, joiden joukossa oli sekä varhaiskasvatuksen opettajia että päiväkodin johtajia. Tutkimus toteutettiin sähköisen kyselylomakkeen avulla, joka lähetettiin kaikille vastaajille. Kyselylomake koostui 12 avoimesta kysymyksestä. Aineisto käytiin läpi aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen keskeisimpänä tuloksena nousi esiin myönteisen asenteen merkitys itseilmaisun ja vuorovaikutuksen tukemisessa. Myös konkreettisilla käytännön toiminnoilla oli suuri merkitys vastauksissa. Johtopäätöksinä voidaan todeta, että suurin tekijä lapsen itseilmaisun ja vuorovaikutuksen tukemisessa on aikuisen suhtautuminen esiopetusryhmässä painotettuun kieleen. Aikuisen myönteinen suhtautuminen viestii myös lapselle, että kielen oppiminen voi olla hauskaa. Tämä tarjoaa turvallisen ympäristön harjoitella itseilmaisun ja vuorovaikutuksen taitoja. Varhennetun kieltenopetuksen ollessa vielä uusi asia, on siihen liittyvää tutkimusta olemassa melko vähän. Itseilmaisu ja vuorovaikutus ovat kuitenkin arjessa läsnä koko ajan ja niille luodaan pohja hyvin varhaisessa vaiheessa. Tämä tutkimus antaa vain viitteitä kielipainotteisen esiopetuksen mahdollisuuksista suhteessa näihin teemoihin, sillä tarkoituksena oli kartoittaa varhaiskasvatuksen opettajien ajatuksia. Olisikin ensiarvoisen tärkeää, että aihetta tutkittaisiin lisää.