Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Joukkueurheilu"

Sort by: Order: Results:

  • Jatakari, Lasse (2023)
    Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet fyysisen aktiivisuuden tukevan oppimista sekä koulunkäyntiä. Fyysisen aktiivisuuden vaikutukset eivät kuitenkaan ole suoraan nähtävissä oppimistuloksissa, vaan vaikutus tapahtuu monien eri tekijöiden kautta. Monissa tutkimuksissa on nostettu esille kognitiivisten taitojen kehittyminen. Tutkimuksen tarkoituksena olikin selvittää, eroaako kognitiivisten taitojen kehitys joukkue- tai yksilöurheilua harrastavien sekä fyysisesti passiivisten kesken. Tutkimus toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksessa ei ollut tarkoitus tutkia kognitiivisten taitojen kehityksen voimakkuutta, vaan vertailla eroja fyysisen aktiivisuuden muodoissa. Tarkoituksena oli etsiä laajasti erilaisia tutkimuksia, jotta saataisiin mahdollisimman laaja näkymä joukkueurheilun vaikutuksista kognitiivisten taitojen kehitykseen. Valinnoissa painotettiin tuoreita sekä länsimaalaisia tutkimuksia, jotta tuloksia pystyttäisiin parhaiten soveltaa Suomalaiseen kontekstiin. Tutkimuksista etsittiin suuria linjoja sekä loppupäätelmiä ja näitä vertailtiin ja koottiin yhteen. Tulosten perusteella fyysinen aktiivisuus vaikutti kehittävän kognitiivisia taitoja fyysistä passiivisuutta enemmän. Ei ollut kuitenkaan selvää vaikuttaako joukkueurheilu kognitiivisten taitojen kehitykseen yksilöurheilua voimakkaammin. Kognitiivisten taitojen kehitykseen näytti vaikuttavan enemmän se, miten harjoittelee, kuin mitä harjoittelee. Avoimet harjoitteet, joissa harjoittelijan tuli tehdä itse valinta suorituksesta ennusti suurempaa kehitystä kognitiivisissa taidoissa. Lapsia ja nuoria tulisikin kannustaa fyysisen aktiivisuuden pariin ja urheiluvalmentajia tulisi kannustaa suunnittelemaan harjoituksiaan niin, että ne sisältävät mahdollisimman paljon avoimia tilanteita, joissa urheilija joutuu itse tehdä ratkaisun siitä, miten hän seuraavaksi toimii. Tämän tutkimuksen tuloksista hyötyvät ensisijaisesti urheilujoukkueiden valmentajat, vanhemmat sekä opettajat. Valmentajien tulisi suunnitella harjoituksiaan niin, että ne tukevat lasten kokonaisvaltaista kehitystä. Vanhempien ja opettajien tulisi puolestaan ohjaat lapsia fyysisen aktiivisuuden pariin. Jatkossa olisi tärkeää tutkia miten voimakasta kognitiivisten taitojen kehitys on avoimissa harjoitteissa.