Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Kaksivuotinen esiopetus"

Sort by: Order: Results:

  • Peltonen, Tuulimaria (2020)
    Tavoitteet. Tutkimuksessa tutkitaan esikouluopettajien käsityksiä kaksivuotisesta esiopetuksesta. Kaksivuotinen esiopetus on tällä hetkellä Suomessa ilmiönä varsin ajankohtainen ja tuore, minkä vuoksi siihen kohdistuvaa tutkimusta on niukasti. Aiheen ajankohtaisuus, opettajien erilaisten ajattelutapojen esiin nouseminen sekä oma kiinnostukseni innoittivat tämän tutkimuksen asettelua. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata esikouluopettajien käsityksiä kaksivuotisen esiopetuksen vaikutuksista lasten oppimista tukevaan pedagogiikkaan. Lisäksi tarkasteltiin opettajien käsityksiä liittyen viisivuotiaiden pedagogisen toiminnan muutokseen. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa hyödynnettiin fenomenografisen tutkimussuuntauksen piirteitä. Aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla sosiaalisen median, Facebookin alustalla syksyllä 2019. Tutkimukseen osallistui yhteensä 32 esikouluopettajaa eri puolilta Suomea. Aineistoa analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tulokset ja johtopäätökset. Kaksivuotisen esiopetuksen suhde oppimisen pedagogiikkaan jakoi eriäviä ajattelutapoja. Suurin osa opettajista näki esiopetuksen laajentumisen myönteisenä. Etuihin lukeutui tuen lisääntyminen, oppimismahdollisuuksien yhdenvertaistuminen ja turvallisen oppimisympäristön jatkuvuus. Vaikka esiopetuksen pedagogiikassa korostettiin lasta aktivoivien menetelmien merkitystä, silti koulumaisuus nähtiin kaksivuotisen esiopetuksen huolenaiheena. Tämän perusteella nykyinen kuusivuotiaiden esiopetus koetaan enemmän koulumaisena opetuksena kuin viisivuotiaiden pedagoginen toiminta. Lisäksi esiopetuksen laajentamisen pelkoja aiheuttivat riittävien resurssien määrä sekä toiminnan järjestelyt. Sen sijaan viisivuotiaiden pedagogista toimintaa haluttiin kehittää yhtenäisemmäksi sekä lasten keskinäisiä vertaissuhteita tukevaksi. Osa opettajista ei puolestaan kokenut muutokselle tarvetta. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan pohtia kaksivuotisen esiopetuksen perimmäisiä tavoitteita ja sen edellyttämiä resursseja. Lisäksi tutkimuksen avulla voidaan kehittää esiopetuksessa toteutettavaa pedagogiikkaa sekä edistää varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja perusopetuksen jatkumoa.