Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Lapsikäsitys"

Sort by: Order: Results:

  • Koponen, Eweliina (2024)
    Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan, millaiseksi varhaiskasvatuksen opettajat kuvaavat vuorovaikutuksen luonteen aikuisen ja lapsen välillä. Tutkimuskysymys on: ”Millaista vuorovaikutus on lapsen ja aikuisen välillä varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta?”. Tutkielma on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Tutkielma on aineistolähtöinen. Aineisto koostuu varhaiskasvatuksen opettajien vastauksista koskien päivän ensimmäistä kohtaamista lapsen kanssa päiväkodin arjessa ja kuvauksista hyvän vuorovaikutuksen luonteesta lapsen ja aikuisen välillä. Vastaukset kerättiin kyselylomakkeella sosiaalisen median kautta. Vastauksia saatiin yhteensä 42 kappaletta, joista 12 kappaletta pääsi osaksi tutkielmaa noudattaen sisäänottokriteereitä. Aineiston analyysiksi valikoitui sisällönanalyysi. Tutkimustulokset osoittavat, että varhaiskasvatuksen opettajat kokevat aikuisen roolin keskeiseksi lapsen ja aikuisen välisessä vuorovaikutuksessa eli myös ensimmäisessä kohtaamisessa lapsen saapuessa päiväkotiin. Merkittävimmiksi lapsen edunmukaisen lapsen ja aikuisen välisen vuorovaikutuksen tekijöiksi nousivat sanaton ja sanallinen vuorovaikutus, lapsen aito arvostaminen, vastavuoroisuus ja tasavertaisuus. Nämä luovat vastausten mukaan pohjan lapsen turvalliselle ja myönteiselle päiväkotikokemukselle. Aikuisen rooli ei rajoitu vain teknisiin työtehtäviin, vaan se ulottuu syvemmälle lapsen tarpeiden ja tunnetilojen ymmärtämiseen.
  • Järvinen, Maria (2023)
    Pelaaminen lasten keskuudessa on yleistynyt ja yhteiskunta pelillistynyt. Pelitutkimus on verrattain tuore tutkimuksen ala ja lasten pelaamista on tutkittu vasta vähän. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia, mitä lapsikäsityksiä Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksista on löydettävissä lasten pelaamiseen liittyvissä mielipidekirjoituksissa. Lisäksi tutkin, millainen kuva lasten pelaamisesta mielipidekirjoituksista piirtyy. Aiempaa vastaavaa tutkimusta ei ole. Aineistona tutkimuksessa käytin Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksia vuosilta 2014-2023 ja mielipidekirjoituksia kertyi kaksitoista. Tutkimus on laadullinen ja aineiston analysoinnin toteutin teoriaohjaavana analyysimenetelmänä. Ohjaavana teoriana käytin Neil Selwynin lapsikäsityksiä tietokoneen käyttäjinä, joita sovelsin pelaamisen viitekehykseen. Mielipidekirjoituksista vallitsevina lapsikäsityksinä löytyivät uhrilapsen ja vaarallisen lapsen lapsikäsitykset. Pelaamisesta piirtyi kuva pelottavana ja vieraana ilmiönä. Aineistossa korostuivat pelaamisen haittavaikutukset, kuten riippuvuus ja vaarallinen sisältö. Aikuisen rooli kuvattiin ristiriitaisena: toisaalta lasta tuli suojella ja toisaalta suojelu oli lähes mahdotonta. Mielipidekirjoituksissa näkyi se, että pelaamista on aiemmin tutkittu sen vaikutuksien näkökulmasta.