Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Luontosuhde"

Sort by: Order: Results:

  • Nisula, Emmi (2020)
    Varhaiskasvatuksen ympäristökasvatuksen yhtenä tavoitteena on tukea lasten luontosuhteen kehittymistä. Luontosuhteen pohja rakennetaan jo varhaiskasvatuksessa (Cantell, 2011). Tässä tutkimuksessa on tarkoitus selvittää, miten luontosuhde näyttäytyy esikouluikäisten puhuessa luonnosta. Luontosuhdetta tutkitaan arvojen avulla sekä Schultzin (2002) kehittämän mallin kautta, jossa luontosuhdetta käsitellään kolmen osa-alueen: ajatuksen tason, huolenpidon ja tekoihin sitoutuneisuuden avulla. Tutkimuksessa ollaan myös kiinnostuneita lasten omista kokemuksista ja eri tavoista, joilla ne näyttäytyvät. Tutkimus oli kvalitatiivinen tapaustutkimus, joka toteutettiin kahden aamupäivän aikana Etelä-Suomalaisen kunnan esiopetusryhmässä. Tutkimukseen osallistui 18 lasta, jotka olivat 6-7 vuotiaita. Tutkimus toteutettiin piirrosten ympärille muodostuvan teemahaastattelun avulla. Haastattelut dokumentoitiin myöhempää litterointia varten. Haastatteluja analysoitiin niin aineisto- kuin teoriapohjaisestikin. Tutkimus vahvistaa Cantellin (2011) ja Schultzin (2002) aikaisempia tuloksia ja havaintoja liittyen lasten omiin kokemuksiin luontosuhteen muodostumisessa. Omilla kokemuksilla on vahva vaikutus luontosuhteen vahvistumiseen ja jo pienetkin hetket luonnossa lisäävät sen merkityksellisyyttä. Tutkimuksen tuloksista ilmenee, että omat kokemukset ja mielikuvitus ovat läsnä lasten puhuessa luonnossa. Lapsilta nousee esiin itseisarvoja liittyen luontoon. Tutkimus myös vahvistaa varhaiskasvatuksen tehtävää antaa monipuolisia luontokokemuksia ja tukea lasten luontosuhteen kehitystä.
  • Lyytikäinen, Jenni (2021)
    Tavoitteet. Tämän kandintutkielman tarkoitus on selvittää luontosuhteen ja ekologisesti kestävän ajattelun kehittymistä varhaiskasvatuksessa. Tutkimuskysymyksiä on kaksi, ja ne ovat: ”mitkä teki-jät vaikuttavat tieteellisen tutkimuksen mukaan myönteisen luontosuhteen kehittymiseen var-haiskasvatuksessa?” sekä ”millä tavoin tieteellisen tutkimuksen mukaan ekologisesti kestävän ajattelun kehittymistä tuetaan varhaiskasvatuksessa?”. Antroposeeniajan ympäristöongelmat muodostuvat yhä konkreettisemmiksi. Ilmastonmuutos ja muut ympäristönmuutokset ovat jo muuttaneet planeettamme tilaa, ja uhkaavat samalla ih-mistenkin tulevaisuutta. Nykyajan lapset joutuvat kohtaamaan yhä suurempia ympäristöön liittyviä haasteita. Kasvatuksella on suuri rooli näihin haasteisiin vastaamisessa. Luontosuhteella ja ekologisesti kestävällä ajattelulla on merkitystä ympäristötietoisen käyttäytymisen kannalta, ja niiden kehittyminen alkaa jo varhaislapsuudessa. Tässä tutkimuksessa selvitän sekä luontosuhteen että ekologisesti kestävän ajattelun kehittymistä varhaiskasvatuksessa tieteellisen tutkimuksen valossa. Tieteellistä tutkimusta aiheista löytyy enenevissä määrin. Tutkimuksen tavoitteena on yhdistää tätä tietoa, jotta saataisiin mahdollisimman selkeä kuva siitä, millä tavoin varhaiskasvatuksessa voidaan tukea molempien ominaisuuksien kehittymistä. Tausta-ajatuksena on, että lapset voisivat sekä kokea luonnon positiivisena, hyötyä itse positiivisesta luontosuhteesta, että oppia ajattelemaan ja toimimaan luonnon kannalta merkityksellisillä tavoilla. Tämä on merkityksellistä heidän omaa tulevaisuuttaan ajatellen. Menetelmät. Toteutin tutkimuksen kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, tarkemmin ottaen narratiivisena yleiskatsauksena. Analyysina hyödynsin sisällönanalyysia. Hain aineiston hakukoneiden kautta tietyillä hakusanoilla, ja valikoin tutkimukseen kirjallisuuden, joka vaikutti parhaiten vastaavan tutkimuskysymyksiin. Aineistona käytin sekä tieteellisiä tutkimusartikkeleita että joitain vertaisarvioituja kirjoja. Tulokset ja johtopäätökset. Tieteellisen tutkimuksen perusteella luontosuhteen kehittymiseen varhaiskasvatuksessa vaikuttivat etenkin luontokontakti ja luonnossa toimiminen. Myös tunnetason yhteys luontoon nähtiin tärkeänä. Ekologisesti kestävän ajattelun kehittymiseen varhaiskasvatuksessa vaikuttivat erityisesti luontokontakti, toiminnallisuus, osallisuus sekä erilaisen näkökulman ottaminen suhteessa toisiin lajeihin. Tutkimuskirjallisuudessa korostettiin luontoon liittyvien aiheiden opettamista painottaen etenkin kokonaisvaltaisia opetusmenetelmiä. Myös aikuisten rooli nousi esiin molempien ominaisuuksien yhteydessä. Tutkimuksen perusteella näyttää, että monin paikoin samat tekijät varhaiskasvatuksessa vaikuttavat sekä luontosuhteen että ekologisesti kestävän ajattelun kehittymiseen. Vaikka osa tekijöistä mainitaan vain toisen ominaisuuden kehittymisen yhteydessä, ei silti ole syytä olettaa, että ne olisivat ristiriidassa toisen ominaisuuden kanssa. Esimerkiksi tutkimuskirjallisuuden mukaan ekologisesti kestävän ajattelun kehittymiseen vaikuttavan osallisuuden tai ekologisen tiedon opettamisen voisi olettaa osaltaan hyödyttävän myös luontosuhteen kehittymistä. Luontosuhteen ja ekologisesti kestävän ajattelun kehittymiseen vaikuttavien tekijöiden huomioimisen varhaiskasvatuksessa ei olettaisi myöskään olevan pois muilta varhaiskasvatuksen tavoitteilta, vaan niiden voisi olettaa tukevan toisiaan. Tutkimuksessa esiin tulevat tekijät ovat myös sopusoinnussa teorian kanssa. Esimerkiksi luonnosta huolehtiminen ja erilaisen näkökulman ottaminen voivat olla yhteydessä muun muassa luontokeskeisen tai posthumaanin maailmankuvan mukaisiin käsityksiin.
  • Sanaksenaho, Henna (2020)
    The purpose and aim of this research were to study the concept of the forest relationship, and to create an overall picture of the forest relationship as a complex and multiangled phenomenon The review begins with the emergence of the forest relationship, ending with more far-reaching effects, such as the well-being achieved from the forest and forest-cultural sustainability. This research highlights the special position of children's forest relations in the field of forest relations and examines the forest relationship among the nature relations, the environment relations, and the forest culture. Regarding to forest culture, this study explores the possibilities of environmental education and forest education to build the necessary sustainable forest culture in the future. This research was conducted as a literature review and the material used were scientific articles, research reports and other science-based publications. Majority of the research material was Finnish publications because of the Finland based topic. According to this literature study the personal and complex forest relationship arises for most of the people among the early childhood and evolves throughout life. The relationship with the forest develops through different experiences, sensations and feelings gained in the forest. The complex forest relationships of people create a forest culture, as a member of which it is possible for a person to be influenced by several different dimensions. Children's forest education plays a major role in building the sustainable forest culture that is essential for the future, both for individual and community well-being. It is the responsibility of adults to provide opportunities to spend time in the forest and thus create the relationship with the forest.
  • Volanen, Sara (2024)
    Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia näkökulmia varhaiskasvatuksen opettajilla on lasten luontosuhteen rakentumisesta. Tutkielma pyrkii lisäksi selvittämään, miten luontosuh-teen rakentumista voitaisiin opettajien näkemyksen mukaan tukea varhaiskasvatuksessa. Aiem-pi tutkimus on osoittanut, että lapsuuden luontokokemukset voivat vaikuttaa luontosuhteeseen vielä aikuisenakin ja vahvan luontosuhteen on osoitettu olevan kytköksissä aktiiviseen ilmasto-toimijuuteen. Tämän vuoksi on tärkeää ymmärtää, miten opettajat näkevät näiden prosessien ra-kentuvan. Luontosuhteeseen vaikuttavia tekijöitä on aiemman tutkimuksen mukaan muun mu-assa sosiaaliset suhteet ja luontokokemukset, jotka molemmat vaikuttavat vahvasti myös var-haiskasvatuksessa. Tutkimus toteutettiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä. Aineistonkeruumenetelmäksi vali-koitui puolistrukturoitu haastattelu. Haastattelin viittä (5) kasvatustieteen kandidaattia, jotka toimivat varhaiskasvatuksen opettajan työssä Suomessa. Haastateltavien työkokemus vaihteli yhdestä (1) vuodesta seitsemääntoista (17) vuoteen. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin, jon-ka jälkeen niistä poistettiin haastateltavien anonymiteettiä vaarantavat tekijät, kuten paikkakun-tien ja varhaiskasvatusyksiköiden nimet. Tulokset osoittavat, että varhaiskasvatuksen opettajat näkevät luontosuhteen rakentumisen ja sen tukemisen samanaikaisena ja jatkuvana prosessina. Opettajat puhuivat luontosuhteen raken-tumisesta ja sen tukemisesta päällekkäisinä prosesseina, eikä näitä voinut aineistosta erottaa toi-sistaan. Luontosuhteen nähtiin rakentuvan niin metsässä, päiväkodin pihalla kuin kirjojen äärel-lä sisätiloissakin. Vastaavasti luontosuhdetta rakentavien tekijöiden nähtiin myös tukevan sitä. Metsäretket, kirjallisuus ja varhaiskasvatushenkilöstön asenteet ilmoitettiin luontosuhdetta ra-kentaviksi ja sitä tukeviksi tekijöiksi. Ilmastokriisin nähtiin vaikuttavan osaltaan luontosuhteen rakentumiseen, sillä sen nähtiin vaikuttavan opettajan pedagogisiin valintoihin.
  • Aikio, Ella (2019)
    The purpose of this study was to describe kindergarten teachers’ views on supporting the development of relationship with nature and the significance of it. Previous studies have shown that the early experiences have special effect on the development of relationship with nature. Teachers have a notable impact on the development of child’s environmental responsibility. The research questions were how children’s relationship with nature can be supported in early childhood education according to kindergarten teachers and what kind of benefits do kindergarten teachers see in development of environmental responsibility. The research data was collected with online questionnaire in the spring of 2019 and 36 people answered the questionnaire. The questionnaire was answered by kindergarten teachers and kindergarten teacher students who will graduate in 2018-2019. The questionnaire included both closed-ended questions and open-ended questions. The answers of the closed-ended questions were analysed with SPSS program and the open-ended questions were analysed using theory-guided content analysis. As a result of the analysis two tables were formed. In one table the main category was supporting the relationship with nature and in the other table the main category was the significance of the relationship with nature. These categories were divided further into generic categories, subcategories and codes. The results show that according to the kindergarten teachers there are several ways to support children’s relationship with nature in early childhood education. In the answers of the kindergarten teachers, time spent in natural environments was emphasized. The important conclusion in the study was that to support the positive relationship with nature in early childhood education children’s’ participation must be evolved and the ecological values of kindergarten must be upfronted. The results show that kindergarten teachers find the development