Browsing by Subject "Maahanmuuttajataustainen oppilas"
Now showing items 1-1 of 1
-
(2022)Tavoitteet. Tutkimustehtäväni tavoitteena on selvittää sitä, miten maahanmuuttajataustaisten oppilaiden ystävyyssuhteet muodostuvat peruskoulussa. Selvitän teemaa kahdesta näkökulmasta, jotka muodostavat tarkemmat tutkimuskysymykset: 1. Mitkä tekijät edistävät maahanmuuttajataustaisten oppilaiden ystävyyssuhteiden solmimista? ja 2. Mitkä tekijät hidastavat maahanmuuttajataustaisten oppilaiden ystävyyssuhteiden muodostumista? Tutkimukseni tavoitteena on lisätä opettajien ja muiden maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kanssa työskentelevien tietoisuutta ystävyyssuhteiden muodostumisen tavoista ja haasteista. Menetelmät. Toteutin tutkielmani laadullisena kirjallisuuskatsauksena. Menetelminä käytin narratiivisen yleiskatsauksen ja systemaattisen kirjallisuuskatsauksen välimuotoa. Etsin lähdekirjallisuuteni ja tutkimusaineistoni Helsingin yliopiston Helka- ja Helda-tietokannoista. Koostin niiden pohjalta sisällönanalyysin avulla teemoja, jotka luokittelin eri kategorioihin. Laadin taulukon ja kuvion selkeyttämään tutkimuksessani käytettyjä aineistoja ja havainnollistamaan tutkimustuloksia. Tulokset ja johtopäätökset. Kirjallisuuskatsaukseni tulokset osoittivat, että ystävyyssuhteiden muodostumiseen vaikuttivat monet eri tekijät, jotka olivat joko niitä edistäviä tai hidastavia. Edistävät tekijät luokittelin teemoihin: yhdistävät tekijät, sosiaalinen kanssakäyminen ja ympäristön vaikutus. Nämä teemat jakautuivat vielä alaluokkiin. Hidastavia tekijöitä olivat koulukiusaaminen, puutteellinen kielitaito sekä ennakkoluulot ja syrjintä. Huomionarvoista on, että ystävyyssuhteet ovat moniulotteisia ja niille ei ole selkeitä, aina samalla tavalla toimivia sääntöjä. Tulosten perusteella voidaan havaita, että erityisesti maahanmuuttajataustaisten oppilaiden ystävyyssuhteiden syntymiseen on syytä panostaa, koska ne vaikuttavat sekä hyvinvointiin että koulumenestykseen.
Now showing items 1-1 of 1