Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Nonviolent Communication"

Sort by: Order: Results:

  • Eriksson, Agneta (2022)
    Tiivistelmä - Abstrakt - Abstract Mål. Pedagogens uppdrag är att vara relationskompetent och att bemöta barnet så att det främjar utveckling och lärande. I Grunderna för planen för småbarnspedagogik (Utbildningsstyrelsen, 2022) betonas hur viktigt det är med ett ömsesidigt, öppet och respektfullt bemötande då man planerar verksamhet. I läroplanen poängteras också att att alla barn har rätt att bli hörda och sedda både som enskilda individer och som medlemmar i en grupp. Avhandlingen har sin utgångspunkt i hur Rosenbergs Nonviolent Communication kan utgöra en metod för att främja en sådan form av relationell kompetens såsom styrdokumenten uttrycker. Syftet med avhandlingen är att ge en övergripande beskrivning av Rosenbergs Nonviolent Communication (NVC) metod för att ta reda på hur den relaterar till finländska styrdokument för småbarnspedagogik med fokus på värdegrunden och pedagogens relationskompetens. Forskningsfrågan lyder: På vilket sätt relaterar Rosenbergs NVC metod till finländska småbarnspedagogikens värdegrund och krav på personalens relationskompetens? Metoder. Denna avhandling är en integrerad litteraturstudie med en hermeneutisk kunskapssyn. Jag har forskat vad existerande litteratur framhåller angående Rosenbergs NVC metod i ljuset av småbarnspedagogikens styrdokument i Finland. Den valda litteraturen har analyserats genom hermeneutisk kunskapssyn. Hermeneutik är en form av tolkning som går ut på att skapa förståelse för den mening, innebörd och de värderingar som finns i en text. Resultat och slutsatser. Resultaten visade att Rosenbergs NVC metod stöder värdegrundsuppdraget och personalens relationskompetens på flera olika sätt. Det framkom ur litteraturen att NVC är ett förhållningssätt och ett relationsbyggande verktyg. Det framkom att NVC kan fungera som verktyg för främjandet av pedagogens empati och självreflektion. Övrigt som framkom var verktyg för ökad tidsanvändning och för konflikthantering. Etiska värden som respekt, delaktighet, självreflektion och sensitivitet var likadana i NVC och i styrdokumenten. Resultatet visar att NVC metoden går att omsätta läroplansgrunderna i praktiken.