Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Opettajuus"

Sort by: Order: Results:

  • Lindenius, Elina (2021)
    Tutkimukseni tavoitteena oli kehittää pedagogista ammattitaitoani omaa opetus-toimintaani reflektoimalla, tarkastelemalla sitä kriittisesti monesta eri näkökulmasta esitettyjen kysymysten avulla. Tutkimukset osoittavat, kuinka opettajan oma reflek-toiva työote kehittää hänen opetustaan ja parantaa lasten oppimistuloksia (Jyrhä-mä, Hellström, Uusikylä & Kansanen, 2016, s. 208). Tutkimusongelmani oli selvit-tää, millaisena oma opettajuuteni ja sitä ohjaava käyttöteoriani näyttäytyivät lasten tunnetaitoryhmissä. Tutkimusaineistonani olivat omat päiväkirjamerkintäni vuodelta 2017 kahden pitä-mäni lasten tunnetaitoryhmän ajalta. Molempiin tunnetaitoryhmiin osallistui neljä iältään 6–7-vuotiasta lasta ja kokoonnuimme kummankin ryhmän kanssa 10 ker-taa. Tutkimuksessani keskityin tarkastelemaan omia kuvauksiani vuorovaikutuk-sestani, toiminnalle asettamistani tavoitteista ja niiden saavuttamisesta, lasten osallisuudesta, käyttämistäni opetusmenetelmistä ja saamastani palautteesta tun-netaitoryhmistä. Tutkimukseni oli laadullinen, autoetnografinen tutkimus, joka pe-rustui induktiiviseen sisällönanalyysiin, omien päiväkirjatekstieni narratiiveja tutki-malla. Opettajuuteni näyttäytyi monitahoisena, palkitsevana ja alati kehittyvänä, vastavuo-roisena vuorovaikutusprosessina tunnetaitoryhmiini osallistuneiden lasten kanssa. Opettajuuteni palkitsevuus syntyi tutkimukseni perusteella vastavuoroisen ja yhtei-sen tiedon rakentumisen välityksellä. Taiteelliset työskentelymenetelmät mahdol-listivat syvemmän tason tunnetaitotyöskentelyn, jossa lapset ilmensivät monipuoli-sesti ajatuksiaan ja kokemuksiaan itsestään ja ympäristöstään. Tutkimukseni antoi tietoa siitä, millaiset pedagogiset menetelmät osoittautuivat toimiviksi pitämissäni tunnetaitoryhmissä. Lisäksi se kertoo reflektoinnin avulla tehdyistä oivalluksista, joiden tarkastelu tässä tutkimuksessa auttoi minua parem-min tiedostamaan käyttöteoriaani ja jäsentämään omaa opettajuuttani vahvuuksi-neen ja kehitystarpeineen. Tutkimustulokset ovat hyödynnettävissä opetustyössäni ja opettajuuteni kehittämisessä.