Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Pakolaislapset"

Sort by: Order: Results:

  • Jewell, Roosa (2020)
    Tavoitteet. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan pakolaislapsista varhaiskasvatuksen kontekstissa tehtyä tutkimusta. Tutkimuksessa selvitän keinoja, joilla varhaiskasvatus voi parhaiten tukea suomalaisessa varhaiskasvatuksessa aloittavia pakolaislapsia. Lisäksi kiinnitän huomiota pakolaislasten varhaiskasvatuksen haasteisiin sekä toiminnan kehitysmahdollisuuksiin. Tutkimuskysymykset ovat seuraavat: (1) Millä tavoin pakolaislapsia voidaan tukea varhaiskasvatuksessa, (a) Minkälaista tukea varhaiskasvatus voi antaa pakolaislapsille sekä heidän perheilleen, (b) Mitä haasteita perheet ja varhaiskasvatuksen ammattilaiset kohtaavat pakolaislasten varhaiskasvatuksessa, (c) Millä tavoin pakolaislasten varhaiskasvatusta voidaan kehittää. Menetelmät. Tutkimusmenetelmänä käytän systemaattista kirjallisuuskatsausta, sillä sen avulla kykenen tuottamaan mahdollisimman laajan yleiskatsauksen pakolaislapsista varhaiskasvatuksen kontekstissa tehtyyn tutkimukseen. Systemaattisesti kerätty aineisto koostui seitsemästä alkuperäisaineistoista. Aineiston analyysissä käytin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimustulokset korostivat varhaiskasvatuksen aktiivista roolia perheen kotoutumisen tukijana. Käytännössä varhaiskasvatus voi tukea kotoutumista kehittämällä perheen osallisuutta lisääviä toimintatapoja sekä tarjoamalla pakolaislapsille moninaisuutta arvostavan ja leikkiin rohkaisevan oppimisympäristön. Tulokset nostivat esiin myös varhaiskasvatuksen ja perheen välillä tehtävän yhteistyön merkityksen pakolaisperheiden kuuluvuuden tunteen ja tiedon jakamisen kannalta. Kielimuurin ylittämiseksi varhaiskasvatuksen tulee pyrkiä muun muassa kääntäjien hyödyntämiseen. Pakolaislapsia tukevalta varhaiskasvatushenkilöstöltä vaaditaan interkulttuurista kompetenssia sekä tietoa pakolaisuuden taustatekijöistä. Tässä avainasemassa on moniammatillinen yhteistyö pakolaisia tukevien toimijoiden välillä sekä monikulttuurisuuteen liittyvän koulutuksen lisääminen.