Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Psyykkinen oppimisympäristö"

Sort by: Order: Results:

  • Mustonen, Juulia (2020)
    Psyykkinen turvallisuus oppimisympäristössä nähdään lähtökohtana ryhmän toimivuudelle sekä yksilön terveelle kasvulle ja kehitykselle. Oppimisympäristön ilmapiirillä ja yksilön tunteilla on suuri vaikutus oppimiseen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää minkälainen oppimisympäristö on lasten näkökulmasta psyykkisesti turvallinen. Aiheen rajaaminen lasten näkökulmaan on perusteltua, sillä oppimisympäristöjä on usein kehitelty aikuisten käsityksiin perustuen. Lapsia ei ole otettu tarpeeksi mukaan oppimisympäristöjen suunnitteluun, vaikka he ovat niissä keskeisiä toimijoita. Yhtenä tutkimuksen tavoitteena oli tuoda esille yhä enemmän oppimisympäristön psyykkistä puolta. Psyykkinen oppimisympäristö vaikuttaa lapsen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Tutkimuksen avulla haluttiin selvittää tekijöitä, jotka muodostavat oppimisympäristön, jossa lapsilla on henkisesti mahdollisimman hyvä olla. Tutkimusmenetelmä on laadullinen tapaustutkimus ja aineisto hankittiin puolistrukturoidulla nukkehaastattelulla. Kuten tapaustutkimukselle on tyypillistä, tarkoituksena oli etsiä lisää tietoa ja ymmärtää ilmiötä syvällisesti. Tutkimus tehtiin yhdelle esikouluryhmälle ja tutkimusaineistoa kerättiin 10:ltä lapselta. Haastattelu toteutettiin samanlaisena kahdelle pienryhmälle peräkkäin samana päivänä. Haastattelun vastaamistavaksi valittiin piirtäminen ja haastattelutilanne videokuvattiin. Haastatteluvastauksia analysoitiin piirrosten sekä niistä syntyvien kertomusten avulla. Aineiston analyysimenetelmänä toimi aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Tutkimustulokseksi saatiin viisi teemaa, jotka lapset kokivat merkittävimpinä tekijöinä psyykkisesti turvallisessa oppimisympäristössä. Teemat olivat toiminta esikoulussa, kaverit, aikuiset, ilmapiiri sekä välineet esikoulussa. Lasten käsitykset turvallisesta oppimisympäristöstä olivat sisällöltään suhteellisen yhdenmukaiset. Tutkimustulokset vahvistavat aiempaa tutkimustietoa aiheesta sekä tuovat mukanaan uusia näkökulmia, kuten välineiden korostunutta merkitystä sekä lapsen näkökulman huomioon ottamisen tärkeyttä oppimisympäristöjen kehittelyssä. Lapsilta voi tulla ilmi tärkeitä mielipiteitä ja ajatuksia, joita aikuiset eivät välttämättä osaa ottaa suunnittelussa huomioon. Varhaiskasvatuksen opettajien tulisi ottaa huomioon oppimisympäristöjä muodostaessaan tutkimustuloksissa ilmenneet tekijät ja panostaa niiden laatuun. Tämä tutkimus toimii erinomaisena muistutuksena kyseisten teemojen tärkeydestä oppimisympäristössä.