Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Pubertet"

Sort by: Order: Results:

  • Lindberg, Emilia (2021)
    Syftet med denna studie är att kartlägga hurdan forskning som gjorts om sexualundervisning och vad den säger om barns och ungas kunskap i ämnet. Studien har ett explorativt syfte. Frågeställningarna handlar del om vad forskningen säger om barn och ungas kunskap om pubertet och sexualhälsa och dels om vad som påverkar barns och ungas möjlighet till information i ämnet. Studien genomfördes som en systematisk litteraturstudie. Analysen utgick från åtta forskningsartiklar som valdes genom sökningar i databaser. Sökandet avgränsades med tydliga inklusions- och exklusionskriterier. Resultatet på denna studie visar på att barn och unga inte får ändamålsenlig kunskap om sexualitet och puberteten tillräckligt tidigt. Många föräldrar har en positiv attityd till att deras barn ska lära sig om sexualitet och puberteten och de flesta ansåg även att det är på föräldrarnas ansvar att lära sina barn om ämnet. Trots detta så var det få som hade diskuterat med sina egna barn. Det framkom även att lärare ofta känner sig obekväma att diskutera sexualitet i klassen, främst för att de kände att de inte hade tillräckligt med utbildning och kunskap. Barn och unga kände allmänt att de har den kunskap de behöver om ämnet, trots att undersökningarna visade att kunskapsnivån var bristfällig. Bland tonåringar var det vanligt att sexualundervisningen ansågs tråkig då den ofta fokuserar på att minimera risker, som oönskade graviditeter och könssjukdomar. Undervisningen tenderar alltså endast i liten utsträckning ta fasta på det tonåringarna ansåg vara relevanta i sin vardag, som frågor kring förhållanden och lustfylldhet.