Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Relationellt perspektiv"

Sort by: Order: Results:

  • Nurminen, Marina (2023)
    Barn i småbarnspedagogik och i förskolan ställs inför en mängd olika relationer. Syftet med studien är att undersöka hur yrkesverksamma pedagoger inom småbarnspedagogik och förskola beskriver möten med barn och hur de arbetar relationsfrämjande med 5- till 6-åriga barn. Studien utgår från ett relationellt perspektiv. Avhandlingens datainsamling har genomförts med hjälp av en enkätundersökning, där nio yrkes-verksamma pedagoger (lärare inom småbarnspedagogik, barnskötare inom småbarnspedagogik och speciallärare inom småbarnspedagogik) har deltagit. Jag har analyserat de öppna svaren från enkäten utgående från en kvalitativ innehållsanalys. Resultatet visar att respondenterna mestadels är överens om vad som främjar utvecklingen av goda relationer mellan pedagoger och barn. Studien påvisar att pedagogerna värderar relationer högt inom verksamheten, främst till barnen men även den till kollegor samt barnens vårdnadshavare. Studien lyfter även fram vikten av en välfungerande pedagogisk miljö kring barn, där goda relationer påver-kar barns lärande och utveckling på ett positivt sätt, medan dåliga relationer, tvärtom, hindrar barns lärande. Studiens resultat visar också på betydelsen av pedagogens relationskompetens för att skapa förtroendefulla relationer mellan pedagoger och barnen samt för utvecklingen av relationer med en-skilda barn. Resultaten visar att en tydlig målmedvetenhet finns hos pedagogerna att vilja arbeta mot ett relationellt perspektiv, som tillgodoser barns olika behov och förutsättningar. Vidare anser re-spondenterna att relationsutvecklande arbete kräver ett kollegialt stöd. I studien framgår att faktorer som bidrar till att framgångsrikt skapa en gynnsam atmosfär för relationer inom en barngrupp är an-knytning, trygghet och kommunikation.