Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Särbegåvning"

Sort by: Order: Results:

  • Hagström, Magdalena (2022)
    Syftet med studien är att synliggöra särbegåvning inom småbarnspedagogiken. Då forskningen om särbegåvning inleddes konstaterades det att utbudet på studier i ämnet som behandlar barn under skolålder är begränsat. Trots det hittades tillräckligt med studier och litteratur för att bygga upp en teoretisk grund. Studien utgår från följande forskningsfrågor: Vad betyder särbegåvning för personalen inom småbarnspedagogik? På vilket sätt beaktas särbegåvade barn i planerande av pedagogiken? Vad för slags fortbildning skulle gynna personalen inom småbarnspedagogiken? Studien genomfördes som en kvalitativ fenomenologisk studie. Som materialinsamling användes intervju. Det var fem informanter som ställde upp och de hade olika lång arbetserfarenhet och jobbade med olika åldrars barn. Som analysmetod har innehållsanalys använts. Analysen genomfördes med att sammanfatta tre olika temaområden som framkom i intervjuerna. Resultaten visade att personalen inom småbarnspedagogiken känner till fenomenet särbegåvning. De definierar särbegåvning på följande sätt: barn som har lätt att lära sig nya saker bara intresset finns och besitter ofta en stor kunskap om ämnen som intresserar dem. Men de lyfte också fram svårigheter inom de sociala förmågorna. Om de hade ett särbegåvat barn i gruppen skulle de i verksamheten fokusera på barnets delaktighet, lärmiljöer som stöder och sporrar utveckling samt egen tid för det särbegåvade barnet med en vuxen. Om informanterna erbjöds fortbildning skulle de önska kurser om särbegåvning och en digital informationsbroschyr samt satsningar på det kollegiala lärandet. Jag drar slutsatsen att fenomenet särbegåvning börjar få mera synlighet inom fältet men det finns ännu saker att jobba med som exempel vidareutbildning i ämnet.