Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Samarbete"

Sort by: Order: Results:

  • Vera, Strandberg (2024)
    Mål. Samarbetet mellan personal på daghem och vårdnadshavare är en stor del av småbarnspedagogiken. Enligt grunderna för planen för småbarnspedagogik skall det finnas ett samarbete med vårdnadshavare och de skall ha en chans att vara delaktiga inom småbarnspedagogiken. Syftet med denna studie är att granska vad forskning säger om hur samarbetet mellan daghemspersonal och vårdnadshavare upplevs. Syftet är också att granska vilka olika faktorer som påverkar samarbetet på olika sätt. Forskningsfrågorna är: 1. Hur upplever vårdnadshavare samarbetet? Hur upplever personalen samarbetet? Vad påverkar samarbetet positivt? Vilka brister finns det? Målet är ett få en bättre bild om hur samarbetet upplevs och samarbetets påverkande faktorer. Metoder. Detta är en kvalitativ studie som utfördes som en systematisk litteraturstudie. Materialet består av 10 vetenskapliga artiklar som behandlar temat om hur samarbete mellan personal och vårdnadshavare upplevs och vilka faktorer som påverkar samarbetet. Det hittade materialet analyserades systematiskt enligt de ställda forskningsfrågorna i studien. Resultat och slutsatser. Resultat visade att både vårdnadshavare samt personal upplevde samarbetet på flera olika sätt. Det upplevdes som betydelsefullt och viktigt men också komplicerat och belastande. Det finns en brist på tydliga riktilinger för ett framgångsrikt samarbete. Kommunikation var en av den viktigaste delen av ett fungerande samarbete. Samarbetsprinciperna, att bli hörd, respekt, tillit och dialog, och vikten av dem lyftes upp av både vårdnadshavare och personal. Resultaten visade att erfarenhet inom branschen hade en gynnsam påverkan på inställningen till samarbetet samt kunnigheten inom ämnet. Föräldrasamarbetet stöder utvecklingen av barnet, vårdnadshavare, personalen, verksamheten och småbarnspedagogiken som en helhet.
  • Kullström, Emilia (2021)
    Mål. Syftet med avhandlingen är att studera och diskutera hur elever upplever samarbete och grupparbete med digitala verktyg. Digital kompetens är en central del av läroplanen och aktuellt i dagens föränderliga samhälle. Distansstudierna under coronapandemin och mängden digitala verktyg i vardagen har ökat behovet av digitala verktyg i grupparbeten. Tidigare studier har visat att eleverna i hög grad upplever digitala verktyg positiva, och samarbete med hjälp av digitala verktyg sker smidigt. Eleverna föredrar digitala verktyg framom traditionella metoder eller har ingen skillnad. Metoder. Studien är en kvalitativ intervjustudie inom ramen av QUINT:s forskningsprojekt Connected Classrooms Nordic (CCN). CCN är en treårig videoetnografisk studie som stu-derar digitalisering av undervisningen genom analysering av klassrumssituationer. Videoinspelningar har gjorts inom ämnena modersmål och litteratur, historia och matematik. Videomaterialet har sedan diskuterats i fokusgrupper med lärare och elever. Denna studie använde sig av två gruppintervjuer med tre elever per grupp med fokus att samla elevernas upplevelser om digitala verktyg i undervisningen. Ljudinspelningarna och transkriberingarna analyserades enligt fenomenografisk analysmetod och grupperades enligt nyckelorden i forskningsfrågorna. Resultat och slutsatser. Elever fann i allmänhet grupparbete med digitala verktyg positivt. Orsakerna till de positiva upplevelserna var bl.a. smidigheten och stilrenheten i arbetets resultat. Negativa upplevelser lyftes också fram; elever upplevde att skillnader i digital kompetens minskar motivationen att arbeta med andra elever. Dessutom framkom det att eleverna bad om hjälp av varandra i användning av digitala verktyg, vilket för vissa elever korrelerade med en upplevd otillräckliga kompetens hos läraren. Slutsatserna i studien är att positiva och negativa upplevelser om samarbete med digitala verktyg till stor del påverkas av elevernas och lärarnas digitala kompetens.