Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Tävlingsinriktad idrott"

Sort by: Order: Results:

  • Kortelainen, Olivia (2020)
    Mål: Syftet med denna studie var att undersöka den eventuella kopplingen mellan tävlingsinriktad idrott och skolframgång. Studier visar att många barn och unga i skolålder idrottar på fritiden, vilket gör att är det viktigt att undersöka hur den fysiska aktiviteten korrelerar med skolframgång. Tidigare studier och teorier har visat att kognitionen stärks av fysisk aktivitet, som i sin tur påverkar positivt på lärande. Jag är däremot intresserad av att undersöka hur idrott på en högre nivå påverkar skolgången. Eftersom tävlingsinriktad idrott är tidskrävande, kan det därför anses ha en negativ påverkan på den akademiska prestationen hos barn och unga i skolåldern. Jag är ytterligare intresserad av att jämföra skolvitsorden hos idrottselever och icke-idrottare. Metoder: Denna studie har gjorts i form av en narrativ litteraturstudie. Utifrån de förutbestämda kriterierna bestod mitt analysmaterial av nio artiklar, varav tre var pro gradu-avhandlingar. Analysen av materialet har jag gjort enligt en tematisk innehållsanalys. Resultat och slutsatser: Den fysiska aktiviteten påverkar positivt på den akademiska prestationen hos 11-15-åringar. Det framkom även att idrottselever presterar bättre i skolan i förhållande till sina jämnåriga skolkamrater som inte var idrottsligt aktiva. Faktorer som kön, valet av idrottsform och mängden fysisk aktivitet i veckan visade även ha en koppling till skolframgång hos idrottande skolelever. Av dessa faktorer var det könsskillnaderna som mest påverkade studieframgången hos eleverna. Det visade sig att flickor överlag presterar bättre än pojkar och att de idrottande flickorna hade den bästa skolframgången i jämförelse med de icke-idrottande flickorna och bland pojkarna överlag. Resultaten visade även att en exceptionellt hög mängd fysisk aktivitet i veckan inte direkt kan kopplas till studieframgång. Den grundläggande tanken är ändå att fysisk aktivitet har ett positivt samband med skolframgång.