Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Tuentarpeen tunnistaminen"

Sort by: Order: Results:

  • Selin, Veera (2024)
    Aikaisempien tutkimuksien mukaan matemaattisten oppimisvaikeuksien varhainen tunnistaminen ja tuki ovat avainasemassa lapsen tulvaisuuteen matematiikan parissa. Esikoulunopettajien tulee olla herkkiä lapsen taitojen puutteiden havainnoimisen suhteen, jotta mahdolliset puutteet huomattaisiin varhaisessa vaiheessa. Tämän tutkimuksen avulla pyritään saamaan kuva siitä, miten matemaattiset oppimisvaikeudet ilmenevät esiopetuksen arjessa esikoulun opettajien näkökulmasta sekä millaisia keinoja heillä on tukea lapsia, joilla on matemaattisia vaikeuksia. Tämä tutkimus on laadullinen tutkimus ja aineisto hankittiin haastattelemalla neljää pääkaupunkiseudulla asuvaa esikoulunopettajaa. Tarkoituksena oli ymmärtää tutkittavaa ilmiötä syvällisemmin. Haastattelut toteutettiin kahtena yksilöhaastatteluna, sekä yhtenä parihaastatteluna. Analyysissa hyödynsin induktiivista eli aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimustuloksista esiin nousi neljä tunnistamisen keinoa, sekä viisi tukemisen keinoa, jotka opettajat näkivät merkittävimpinä varhaisten matemaattisten oppimisvaikeuksien suhteen. Tutkimustuloksista tunnistamisen keinoiksi nousi alkukartoitustesti, jatkuvan havainnoinnin avulla ilmenneet puutteet matemaattisissa taidoissa, heikko työmuisti sekä negatiivinen tehtäviin orientoituminen. Tukemisen keinoiksi opettajat puolestaan nostivat konkreatian hyödyntämisen opetuksessa, lapsen yksilöllisen tukemisen, monipuolisen matematiikkakuvan luomisen, kotien kanssa tehtävän yhteistyön sekä lapsen taitotason huomioimisen. Tässä tutkimuksessa saadut tutkimustulokset vahvistavat aiempia tutkimuksia aiheesta, mutta samalla tuovat tutkittavaan asiaan uusia näkökulmia, kuten konkretian hyödyntämisen tärkeyttä, sekä positiivisen tukemisen merkitystä. Esikoulunopettajien tulisi työssään kiinnittää huomiota lasten matemaattisiin taitoihin, sekä asenteisiin matematiikkaa kohtaan. Tämä tutkimus toimii hyvänä keinona siinä, kuinka laajasti matemaattiset oppimisvaikeudet ilmenevät esiopetuksen arjessa, sekä millaisia keinoja opettajat voivat hyödyntää esiopetuksessa vaikeuksista kärsivien lasten tukemiseen.