Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Tunneäly"

Sort by: Order: Results:

  • Geitel, Saara (2024)
    Tavoitteet. Tämän tutkielman tarkoituksena oli tehdä kokoava analyysi opettajan tunneälyn yhteydestä oppilaaseen. Tutkielmassa keskityttiin oppilaan kouluarkeen sekä -menestykseen. Opettajan tunneälyä on tutkittu jonkin verran aiemmin ja myös sen vaikutuksia oppilaisiin. Aiemmissa tutkimuksissa on löydetty selkeitä, merkittäviä yhteyksiä näiden asioiden välillä. Kuitenkaan kokoavaa tutkimusta tunneälyn yhteyksistä ei ole tehty. Opettajana olisi äärimmäisen tärkeää tietää oman tunneälynsä merkitys oppilaan näkökulmasta. Tämä katsaus toimii siis kokoavana tutkielmana, josta opettajat voivat lukea eri yhteyksistä. Menetelmät. Tämä tutkielma on menetelmältään systemaattinen laadullinen kirjallisuuskatsaus. Tutkielman aineisto on rakennettu yhdeksästä vertaisarvioidusta tutkimusartikkelista, joissa käsitellään opettajan tunneälyn erilaisia yhteyksiä oppilaisiin. Aineistohaku tehtiin Web Of Science sekä Scopus tietokannoista hakulausekkeella ”teacher’s emotional intelligence” OR ”emotional intelligence of teachers”. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkielman päätulos oli se, että opettajan tunneälyllä on merkittävä yhteys oppilaan kouluarkeen ja -menestykseen. Löydöksiä opettajan tunneälyn yhteydestä oppilaan kouluarkeen olivat esimerkiksi tunneälyn yhteys konflikteihin sekä luokanhallintaan. Oppilaan koulumenestyksen ja opettajan tunneälyn yhteyksiä aineiston tutkimusten mukaan olivat esimerkiksi yhteys luovuuden opettamiseen sekä opettajan tuotteliaisuuteen. Tämän tutkielman tulosten valossa voidaan todeta, että opettajan tunneäly on äärimmäisen tärkeä osa koulumaailmaa ja oppilaiden kokonaisonnellisuutta.
  • Hastell, Eeva (2023)
    Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia tunneälyn osa-alueiden näkymistä tunnekirjasarjan teh-tävissä ja tuottaa tietoa siitä, millaiset tehtävät tukevat tunneälyn eri osa-alueiden kehittymis-tä. Tutkimus perustuu Mayer-Saloveyn nelihaaraisesta tunneälymallista kehitettyyn Yalen yli-opiston tunneälytutkimuksen keskuksessa jalostettuun teoriaan niemeltään RULER-malli, mikä on kehitetty erityisesti lasten kanssa käytettäväksi ja sen tarkoitus on auttaa varhais-kasvatuksen henkilöstöä sisällyttämään tunneälyä osaksi arjen toimintoja. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet tunneälyn tärkeyden lasten tunnekasvatuksessa, min-kä takia halusin tutkia yleisessä käytössä olevan tunnekirjasarjan tehtäviä juuri tunneälyn näkökulmasta. Aineistona tutkimuksessa toimi Fanni -kirjasarja ja nimenomaan kirjojen tehtävät. Kirjoja oli yhteensä kuusi kappaletta. Menetelmältään tutkimus oli laadullinen ja kävin läpi aineiston si-sällönanalyysin menetelmin. Tutkimusta ohjasi teorialähtöinen lähestymistapa aineisoon pe-rustuen tunneälymalliin. Aineiston analysoin jaottelemalla tehtävät RULER-mallin osa-alueittain (havaitseminen, ym-märtäminen, sanoittaminen, ilmaiseminen sekä sääteleminen), merkaten tehtävä kerrallaan mihin osa-alueeseen kyseinen tehtävä kuuluu. Listasin jokaisen kirjan tehtävät niiden järjes-tykseen ja merkkasin tehtävän loppuun sen/ne osa-alueet mihin kyseisen tehtävän jaottelin, kun olin käynyt jokaisen kirjan jokaisen tehtävän läpi, kokosin havaintoni Excel taulukkoon, niin että hahmotan paremmin kirjojen kokonaisuuden Tuloksissa ilmeni, että kirjasarjan tehtävät ovat linjassa tunneälymallin hierarkkisuuden kanssa liikkuen helpommista tehtävistä vaikeampiin. Osa-alueittain tehtävät alkoivat kaikki ensimmäisen osa-alueen tehtävillä. Aikuisen rooli tunneälyn tukemisessa nousi suureen rooliin tuloksissa. Tämän kirjasarjan tehtävät sopivat hyvin tunneälyn eri osa-alueiden tukemiseen sekä niiden kehittymiseen.
  • Pylvänäinen, Salli (2018)
    To interact with others in society, emotional intelligence is required. Emotional intelligence consists of skills that can be learned, but not all parents have the skills or interest to support their child's emotional development; this is when school plays important role. This thesis discusses emotional intelligence and emotion regulation, one crucial element in emotional intelligence. The research questions are 1) What is emotional intelligence? 2) How does emotion regulation develop? 3) How can the teacher support the student’s emotion regulation development? The purpose of this study was to research literature and recent studies on the teacher's possibilities to support the development of the student's emotion regulation. The research was based on theories, scientific articles and previous studies about emotional skills. The articles were found in Finnish and international databases, such as ARTO, ERIC and Google Scholar. In this study a synthesis was created based on previous studies. Emotional intelligence consists of awareness of your own feelings, emotion management and regulation, interpersonal skills and empathy and motivation. These areas include different emotional skills, such as the skill of perceive another’s feeling. Based on research, aspects that influenced emotion regulation development were nervous system, temperament and level of development, parental and environmental support and the emotional education of the school and teachers. The results confirm that the teacher can help the development of student’s emotion regulation by observing his own emotional skills, making the class atmosphere safe and using different interventions. In order to do that, the teacher needs emotional skills.
  • Granö, Jasmin (2021)
    Tavoitteet. Ihmisen tunneälyn kehitys alkaa jo varhaislapsuudessa, minkä vuoksi tietoinen tun-teiden harjoittelu ja tunnekasvatus muodostuu tärkeäksi osaksi varhaiskasvatusta. Kun lapsi tietoisesti tunnistaa, ymmärtää ja nimeää omia tunteitaan, luo se mahdollisuuksia lapselle elä-mässä – vertaissuhteiden muodostaminen sekä omien intressien tavoittelu mahdollistuu lapsel-le. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin varhaiskasvatuksen opettajien tietoisuutta lapsen tunneälyn kehityksestä, sekä millaisia toimintatapoja opettajilla on tukeakseen tätä kehi-tystä. Lisäksi tutkimuksessa ollaan kiinnostuneita, millaiset elementit ovat lapsen tunneälyn kehitystä tukevia ja mitkä taas heikentävät kehitystä. Menetelmät. Tämä tutkimus on luonteeltaan laadullinen tutkimus ja sen aineistoa toimii sosiaa-lisen median kautta lähetetty kyselylomake varhaiskasvatuksen opettajille. Aineisto tuotettiin avoimia kysymyksiä hyödyntäen. Aineiston analyysimenetelmänä on käytetty sisällönanalyy-sia. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimustulokset osoittivat, että opettajat mielsivät lapsen tun-neälyn kehityksen olevan moninainen ja pohjautuvan lapsen kehityksessä moneen seikkaan. Tulosten mukaan lapsen tunneäly on yhteydessä lapsen empatia taitoihin, tunteiden hallinnan taitoihin sekä oman toiminnan säätelyn taitoihin. Tulosten mukaan lapsen tunneälyä vahvisti tietoinen tunnetaitojen harjoittelu ja heikensi taas tunnekylmät ja tunteita tukahduttavat ympä-ristöt. Opettajat tulosten mukaan näkivät oman toimintansa olevan suuri osa lapsen tasapainoi-sen tunneälyn kehityksen mahdollistajana. Tulokset viittasivat siihen, että tasapainoinen tun-neäly nähdään olevan osa lapsen sosiaalista ja emotionaalista hyvinvointi.