Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Unikoulu"

Sort by: Order: Results:

  • Seppi, Ilona (2022)
    Tässä tutkielmassa paneudun suomalaisten keskustelupalstojen kommentteihin ja puheenvuoroihin koskien unikouluja sekä lasten nukuttamista. Etsin kommenteista yhtäläisyyksiä ja vertaan näitä tutkimustietoon. Niin keskustelupalstoja kuin unikoulujakin on tutkittu 2000-luvulla paljon, mutta näitä yhdessä ei ole vielä tutkittu, vaikkakin verkkopalstat ovat hyvin suosittuja vanhempien vertaistuen ja tiedonhaun kannalta. Suoritin tutkielman laadullisena diskurssianalyysina. Käytin tutkielmassa kahden suomalaisen sivuston keskustelualueita: Vauva.fi sekä Kaksplus. Nämä valikoituivat aineistokseni sillä perusteella, että ne ovat suosittuja vanhempien keskuudessa ja niiltä löytyi kattavasti materiaalia koskien unikoulua. Aineistokseni valikoitui kuusi eri keskustelua, joista kaksi olivat kielteiseen, kaksi neutraaliin ja kaksi myönteiseen sävyyn kirjoitettuja. Tutkin näitä keskusteluja ja kommentteja ja vertasin niiden sisältöä löytämääni tutkimustietoon. Tulkitsin kirjoittajien käyttämiä sanavalintoja ja etsin tutkitusta tiedosta tukea heidän väittämilleen. Aineistot olivat kuuden vuoden ajalta vuosilta 2006-2012. Tämä oli aikaa, jolloin unikoulut olivat hyvin pinnalla. Tutkielmassani tulin tulokseen, että kielteiseen sävyyn kirjoitetut tekstit olivat tunnelatautuneita eivätkä kirjoittajat välttämättä olleet kokeilleetkaan unikoulua vaan olivat lähinnä mielipidekirjoituksia. Osa kirjoittajista olivat kokeilleet unikoulua, mutta eivät olleet vieneet sitä loppuun. Neutraaliin sävyyn kirjoittaneet pohtivat selkeästi unikouluun ryhtymistä, mutta pelkäsivät sen seurauksia tai halusivat tehdä kaiken oikein. Näitä yhdisti pohtiva ja epäröivä kirjoitustyyli. Myönteiseen sävyyn kirjoitetut tekstit olivat kirjoitettu unikoulun loppuun saatettua, kun haluttu lopputulos oli saatu ja unikoulu oli onnistunut. Myönteiseen sävyyn kirjoitetut tekstit olivat luonteeltaan helpottuneita ja näissä toistui auttamisen halu. Johtopäätökseni on, että mikäli vanhemmat jaksavat pysyä johdonmukaisina ja noudattaa luotuja sääntöjä, on lopputulos todennäköisemmin positiivinen. Mikäli vanhemmat turhautuvat eivätkä pitäydy ohjeissa, voi unikoulu epäonnistua.