Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Vuorovaikutustaidot"

Sort by: Order: Results:

  • Niemi, Rosa (2024)
    Tutkielmassani tarkastelen positiivista pedagogiikkaa varhaiskasvatuksessa keskittyen erityisesti varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksiin ja käsityksiin kyseistä lähestymistapaa kohtaan. Positiivinen pedagogiikka pyrkii tukemaan lasten hyvinvointia ja oppimista keskittymällä vahvuuksiin, myönteisiin kokemuksiin ja vuorovaikutukseen. Tämä tutkimus avaa näkökulmia positiivisen pedagogiikan haasteisiin ja mahdollisuuksiin, joita opettajat kohtaavat työssään. Aikaisempien tutkimusten valossa positiivinen pedagogiikka vaikuttaa lupaavalta lähestymistavalta, mutta sen soveltamisessa on myös haasteita, joita tutkimukseni pyrkii avaamaan. Tutkimusmetodologiana käytin kvalitatiivista lähestymistapaa, jossa aineistonkeruumenetelmänä toimivat ryhmähaastattelut. Ryhmähaastatteluihin osallistui varhaiskasvatuksen opettajia ja haastatteluja pidettiin kaksi. Toisessa haastattelussa oli kolme haastateltavaa ja toisessa kaksi. Haastateltavat toimivat kaikki samassa varhaiskasvatuksen yksikössä, mutta eri opetusryhmissä. Se, että haastateltavat olivat toisilleen ennestään tuttuja, paransi haastattelussa tapahtuvaa vuorovaikutusta. Analyysissä käytin teema-analyysia, jolla tunnistettiin keskeiset teemat haastatteluaineistosta. Tulokset osoittivat, että positiivinen pedagogiikka tarjoaa merkittäviä mahdollisuuksia lasten hyvinvoinnin ja itsetunnon tukemiseen, positiivisen ilmapiirin luomiseen ja yhteisöllisyyden vahvistamiseen. Tutkimuksessa esiin nousseita haasteita olivat resurssipula, opettajien jaksaminen ja positiivisen pedagogiikan ymmärtäminen käytännön tasolla. Nämä haasteet voivat rajoittaa positiivisen pedagogiikan tehokasta toteuttamista varhaiskasvatuksen arjessa. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että vaikka positiivinen pedagogiikka tarjoaa monia etuja, on sen käytännön soveltamiseen varhaiskasvatuksessa kiinnitettävä enemmän huomiota. Erityisesti resurssien, koulutuksen ja opettajien tukemisen näkökulmasta. Lisäksi tutkimus osoittaa, että jatkotutkimuksia tarvitaan positiivisen pedagogiikan osa-alueiden tukemisesta käytännöntasolla varhaiskasvatuksessa.