Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Y-sukupolvi"

Sort by: Order: Results:

  • Leppänen, Niko (2021)
    Suomalainen työelämä on ollut vahvassa murroksessa monen muun länsimaan tapaan viime vuosikymmeninä monestakin eri syystä. Yksi keskeisimmistä syistä liittyy työelämän suureen sukupolvenvaihdokseen niin kutsuttujen suurten ikäluokkien siirryttyä eläkkeelle ja tuoreiden kasvojen korvattua nämä ikäluokat työpaikoilla. Nämä ikänsä puolesta Y-sukupolveen, eli 1980- ja 1990-luvulla syntyneisiin, kuuluvat henkilöt ovat tuoneet mukaan omat toiveensa ja odotuksensa työtä, työtehtäviä ja työolosuhteita kohtaan. Aiemmissa tutkimuksissa on todettu, että Y-sukupolvelliset ”milleniaalit” haluavat tehdä työtä, joka tuntuu mielekkäältä, tarjoaa haasteita ja auttaa kehittämään omaa osaamista. Heidän on lisäksi todettu olevan aiempia sukupolvia haluttomampia sitoutumaan yksittäisen työantajaorganisaation palvelukseen. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tuoda esille vastavalmistuneiden Y-sukupolveen kuuluvien tietotyöllisten toiveita ja odotuksia työelämää kohtaan sekä kuvata heidän sitoutumistaan työnantajaorganisaatioon. Tutkimusta varten haastateltiin kolmea vastavalmistunutta tutkimuksen kohderyhmään kuuluvaa henkilöä. Puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden avulla kerättyä aineistoa analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Sekä aineiston hankinnassa että analyysissa hyödynnettiin työn psykologisten sopimusten ja organisaatiositoutumisen teorioita ja käsitteitä. Analyysin tuloksena todettiin, että Y-sukupolveen kuuluvat vastavalmistuneet tietotyöläiset haluavat tehdä mielekästä työtä hyvähenkisessä tiimiympäristössä heitä tukevan ja kannustavan esimiehen alaisuudessa. He odottavat työantajansa myös tukevan heidän henkilökohtaisen osaamisensa kehittämistä tarjoamalla mahdollisuuksia oppia uutta ja kehittää työelämän taitoja. He eivät näytä kuitenkaan olevan kovinkaan vahvasti sitoutuneita nykyiseen työnantajaorganisaatioonsa, vaan he orientoituvat enemmän kohti hyvän henkilökohtaisen työuran rakentamista. Tutkimuksen tulokset voivat auttaa esimiehiä ymmärtämään paremmin sitä, millaisilla odotuksilla ja toiveilla varustettuna Y-sukupolveen kuuluvat työntekijät astuvat sisälle organisaatioon.
  • Juntunen, Noora (2018)
    The influence of social media onto generation Y consumers purchase decision has been examined largely during the past few decades, but the researches haven’t been able to consider all variables. There is one variable that could affect the test results relevantly and that is the gender of the consumer. The aim of this thesis is to create a general view about the gender differences in consumer behavior and examine how social media influences purchase intentions among generation Y consumers. Based on these findings I make conclusions on how social media confirms the purchase decisions of both male and female among generation Y consumers. I searched the answers for my research questions by familiarizing myself with the newest studies and other literature about the topic. The material I chose was all up to ten years old, because more than ten years old studies could define social media in a different way than we do now. In this thesis I familiarize myself with two themes. I start by familiarizing myself on gender differences on consumer behavior. After that I read up on how social media confirms the purchase decisions among generation Y consumers. Because the role of social media as a purchase decision confirmer hasn’t been examined among generation Y’s genders, I aim at creating conclusions of it. The literary review indicated that the gender of the consumer affects their consumer behavior. The researches show that women compare products in several aspects more often than men. Instead, men are shown to make more impulsive purchases than female. This review shows that the consumers of generation Y are the most critical group out of all the remaining generations. Despite their critical stance the social media is able to confirm their purchase decisions both directly and indirectly. Especially the female consumers of generation Y are exposed to the impact of social media, because they use social media more than the men in their generation. Based on these facts it’s possible to conclude that social media confirms purchase decisions in a different way among generation Y consumers. The female consumers among generation Y can be assumed to exploit social media mainly for comparing products. The social media influence can be assumed to be more significant to female than male, since male use social media a little less than female. Instead, the targeted marketing in social media can work better for male than for female, because male make more impulsive decisions than females when it comes to purchase making.