Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Yhteiskuntaoppi"

Sort by: Order: Results:

  • Manninen, Erik (2024)
    Tässä tutkielmassa tutkittiin alakoulun yhteiskuntaopin oppikirjoissa esitettyjä kuvauksia laista ja yksilönvapauksista, ja erityisesti sitä, miten oppikirjat oikeuttavat nykyisen lakijärjestelmän olemassaolon. Filosofian ja historian viitekehyksen avulla tavoitteena oli analysoida, esitetäänkö oikeusjärjestelmää ja modernia valtion mallia kriittisesti vai itsestäänselvyytenä. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että yhteiskuntaopin kirjoissa yhteiskunnallinen tieto ja instituutiot esitetään pääosin muuttumattomana, eikä yhteiskunnan ajallisuuden ulottuvuutta käsitellä laajasti. Tutkimus toteutettiin laadullisena sisällönanalyysina, ja aineisto koostui kolmesta alakoulun yhteiskuntaopin kirjasarjasta: Vaikuttaja, Forum ja Me Nyt. Lakien oikeutuksia kerättiin aineistolähtöisesti oppikirjojen lainsäädäntöä vastaavista aihekokonaisuuksista, ja havaintoja tulkittiin hyödyntämällä Graeberin ja Wengrown (2021) esittämää vaihtoehtoista vapauden mallia. Oppikirjojen havaittiin esittävän lakien ja sääntöjen oikeutukseksi turvallisuuden ja hyvinvoinnin puolustaminen. Turvallisuuteen liitettiin perusoikeuksien kuten tasa-arvon puolustaminen, mutta erityisesti Vaikuttaja-sarjassa painotettiin valvonnan merkitystä, mikä kuvastaa epäluottamusta ihmisiin. Kaikissa kirjoissa todettiin, että lakeja tulee aina noudattaa, mikä on vastakkain Graeberin ja Wengrown (2021) vapauden käsitystä, jossa ihmisellä tulisi aina mahdollisuus olla tottelematta auktoriteetteja. Tutkimuksella havainnollistettiin poikkitieteellisen viitekehyksen hyödyntämistä tutkittaessa yhteiskuntaoppia, joka itsessään rakentuu monesta eri taustatieteestä. Aiemmissa tutkimuksissa havaittu kuva vahvistui, eli yhteiskuntaopin kirjoissa kannustetaan oppilaita yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen, mutta erilaisten yhteiskuntamallien pohdintaan ei kirjoissa kannusteta.