Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "aikuisoppija"

Sort by: Order: Results:

  • Tapio, Ida (2017)
    Despite a continuous immigration to Finland from countries where illiteracy is considered high, there are few studies about illiterate adult immigrants. Neither are there any earlier compilations of Finnish, Swedish and Norwegian studies related to illiterate adults. Therefore, the goal of this paper is to study what kind of research has been done about illiterate adults in these countries in the 21st century as well as to specify illiterate adults’ challenges in learning a second language based on research literature. The study was implemented as a literature review. Helka Finna, Swepub, Uppsök and Google Scholar were used for searching for articles and research papers. The final reference literature comprises 13 pro gradu theses, two dissertations and five research articles or reports. Three of the studies are originally published in Norway, six of them in Finland and the rest 11 in Sweden. The studies focused on students, teachers or methods used in teaching. Majority of the studies focused on the role of a student’s first language and illiteracy when learning a new language. Furthermore, the development of various linguistic skills as well as students’ experiences of living in a new country were essential research subjects. Clearly the most common research method was an interview. Based on the studies, there are challenges related to three central themes present in illiterate adults second language learning: limited contacts with locals, insufficient learning skills and time.
  • Ollila, Jutta (2020)
    Tavoitteet. Tämän systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli selvittää, millaista empiiristä tutkimusta on tehty aikuisen työssä tapahtuvan kielen oppimisen motivaatiotekijöis-tä. Työssä esitellään katsaukseen sisällytettyjen tutkimusten kannalta relevantit motivaatio-teoriat (integratiivinen vs instrumentaalinen motivaatio, itsemääräämisteoria, attribuutioteoria, minäpystyvyys-teoria sekä Dörnyein L2-motivaatioteoria). Katsaukseen soveltuneista tutki-muksista haettiin vastausta kolmeen tutkimuskysymykseen: 1) Millaiset oppijan sisäiset moti-vaatiotekijät synnyttävät ja vahvistavat motivaatiota opiskella vierasta kieltä työssä? 2) Millai-set oppijan ulkopuoliset tekijät vaikuttavat motivaatioon opiskella vierasta kieltä työssä? 3) Mikä voi vaikuttaa motivaatiota laskevasti? Menetelmät. Systemaattisen aineistohaun tuloksena löytyi kuusi (6) tutkimuskysymysten vas-taamiseen soveltuvaa empiiristä tutkimusta. Aineistoksi kelpuutettiin empiiriset tutkimukset, joissa oli tutkittu aikuisten työpaikalla tapahtuvan kielen opiskelun motivaatiotekijöitä. Tällai-sia tutkimuksia ei ole tehty kovin paljon. Aineistohaku tapahtui hakusanojen avulla ja sisään-otto ja poissulku tapahtuivat otsikoiden ja abstraktien lukemisen avulla. Tulokset ja johtopäätökset. Tässä katsauksessa esitellyissä tutkimuksissa selvisi, että merkit-tävin motivaatiotekijä vieraan kielen opiskeluun työssä on opiskelijan henkilökohtainen halu oppia vierasta kieltä, eli motivaatiota selittää vahvasti ns. L2 ideaali-minä (Dörnyein motivaa-tioteoriasta). Myös opiskelijan myönteisellä asenteella opiskeltavaa kieltä kohtaan ja kiinnos-tuksella kansainvälistä kommunikointia kohtaan on motivaatiota vahvistava rooli. Lisäksi au-tonomian tunne vahvistaa opiskelijan motivaatiota. Opiskelijan ulkopuolisia motivaatiotekijöitä ovat näiden tutkimusten mukaan yrityksen tuki opiskelulle sekä selkeät oppimistavoitteet. Myös opettajan rooli motivaation kasvattamisessa ja ylläpitämisessä nousi esiin. Opettaja vaikuttaa tutkimuksen mukaan motivaatioon oman viestimisensä, oppijakohtaisen räätälöidyn opetuksen ja oman ammattimaisuutensa kautta sekä tukemalla oppijan autonomian tunnetta.