Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "aistijärjestelmät"

Sort by: Order: Results:

  • Santasalo, Elina (2020)
    Tiivistelmä - Referat - Abstract Tavoitteet. Sensorinen integraatio on prosessi, jossa aistitieto jäsentyy yksilölle käyttökelpoiseen muotoon. Saamme aistitietoa eri aistikanavista, jonka avulla pystymme hahmottamaan ympäristöämme sekä kehoamme. Sujuva aistitiedon käsittely luo perustan oppimiselle, vuorovaikutukselle ja käyttäytymiselle. Tämän tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa, kuinka tietoisia integroiduissa erityisryhmissä työskentelevät varhaiskasvatuksen erityisopettajat ovat sensorisesta integraatiosta sekä hyödyntävätkö he tietoa pedagogisen toimintansa tukena. Päädyin rajaamaan tutkimusjoukoksi varhaiskasvatuksen erityisopettajat, sillä he ovat erityispedagogiikan asiantuntijoita ja heillä on laaja tietoisuus oppimiseen ja kehitykseen liitännäisistä teorioista. Tutkimuskysymykseni olivat: 1) Kuinka tietoisia kentällä työskentelevät varhaiskasvatuksen erityisopettajat ovat sensorisesta integraatiosta? 2) Millä tavoin hyödynnät sensorisen integraation tietoisuutta osana työtäsi? Menetelmät. Kyseessä on laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselylomake sisälsi avoimia kysymyksiä, jotka hakivat vastauksia tutkimuskysymyksiin. Lisäksi kyselylomake sisälsi taustatietoja kartoittavia kysymyksiä, kuten työkokemus integroidussa erityisryhmässä. Aineisto kerättiin Espoon kaupungin kunnallisten päiväkotien integroiduista erityisryhmistä ja niissä työskenteleviltä varhaiskasvatuksen erityisopettajilta. Aineiston analyysin toteutin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Redusoin eli pelkistin aineiston ja tämän jälkeen siirryin aineiston klusterointiin eli ryhmittelyyn ja etsin saadusta aineistosta eroja ja yhtäläisyyksiä. Tulokset ja johtopäätökset. Varhaiskasvatuksen erityisopettajien tietoisuuden tasot aiheesta vaihtelivat suuresti. Osa kuvasi menetelmään liittyviä piirteitä laajasti ja osan vastauksista heijastui menetelmän osittainen tietämys. Sensorisen integraation tietoisuudella ja työkokemuksella oli selkeä yhteys. Menetelmä tunnettiin paremmin kauemmin kentällä työskennelleiden keskuudessa. Sensorisen integraation menetelmä koettiin varhaiskasvatukseen soveltuvaksi ja vastauksissa näkyi pedagogisten keinojen nimeäminen arjen työvälineenä. Osa koki tietotasonsa olevan heikko menetelmän soveltamiseen.