Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "aistitiedon käsittelyn häiriö"

Sort by: Order: Results:

  • Tuomonen, Ena (2020)
    Lasten käyttäytymiseen liittyvien haasteiden yhteydessä on alettu yhä useammin tiedostamaan aistitiedon käsittelyyn liittyvät vaikeudet lapsen kehityksessä ja käyttäytymisessä. Sensorinen integraatio on yksi tärkeimmistä neurologisista prosesseista. Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena on selvittää sensorisen integraation toimintaa ja siinä ilmenevien vaikeuksien näyttäytymistä lapsen toiminnassa päiväkodissa sekä miten sitä voidaan tukea varhaiskasvatuksen arjessa. Lisäksi tämä tutkielma pyrkii lisäämään aistipulmiin liittyvää tietoisuutta varhaiskasvatuksen kentällä. Tiedon lisääntyminen mahdollistaa ymmärrystä aisteihin liittyvistä poikkeavuuksista ja kehittää laadukasta pedagogiikkaa. Tutkimukseni teoreettisena lähtökohtana toimii A. Jean Ayresin luoma sensorisen integraation teoria. Sensorisen integraation teoria antaa selitysmallin aistitiedon käsittelyn vaikeuksille ja siihen, miten nämä vaikeudet voivat ilmetä lapsen toiminnassa. Tutkimus tuottaa teoreettista ymmärrystä aistipulmien neurologisesta perustasta. Lisäksi eritellään ihmisen kolme aistijärjestelmää: vestibulaarinen, proprioseptiivinen ja taktiilinen aistijärjestelmä. Empiirinen osuus keskittyy varhaiskasvatuksen ammattilaisten kokemuksiin ja ajatuksiin lasten aistipulmista. Tutkimuskysymykset muotoituivat seuraavasti: Mitä kokemuksia ja havaintoja varhaiskasvatuksen ammattilaisilla on lasten sensorisen integraation häiriöstä päiväkodin arjessa? Millä tavoin lasta, jolla ilmenee aistitiedon käsittelyn vaikeuksia, tuetaan päiväkodissa? Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastateltavina oli kolme varhaiskasvatuksen erityisopettajaa, joilla on pitkä kokemustausta lasten sensorisen integraation häiriöstä. Tutkimuksen aineiston käsittely toteutettiin sisällönanalyysillä, ja siinä hyödynnettiin teemoittelua. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että lasten aistitiedon käsittelyn vaikeudet näyttäytyvät lapsen toiminnassa monin eri tavoin vaikuttaen lapsen suoriutumiseen arjen eri tilanteissa. Lasten tarpeita voidaan huomioida pienillä toimilla, jotka edistävät lapsen arjen sujuvuutta päiväkodissa. Aistiherkän lapsen kuormittumista voidaan rajoittaa päiväkodissa aikuisen tietoisuuden ja ymmärtämisen avulla. Pohdinnassa esitetään, että aistitiedon käsittelyn vaikeuksien huomioiminen varhaiskasvatuksessa mahdollistaa lasten yhdenvertaisuuden, osallisuuden ja yksilöllisen oppimisen tukemisen. Tutkimus avaa uuden näkökulman lapsen oppimisen ja käyttäytymisen tarkasteluun. Se auttaa ymmärtämään lapsen toimintaa ja sitä ohjaavia tekijöitä. Varhaiskasvatuksen ammattilaisten on tärkeää ottaa huomioon lasten aistitiedon käsittelyn vaikeudet, jotta pystytään suunnittelemaan ja toteuttamaan laadukasta pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa.