Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "aivojen kehitys"

Sort by: Order: Results:

  • Härmälä, Heidi (2021)
    Tämän tutkielman tarkoituksena oli kartoittaa, miten sosioemotionaalisia taitoja voidaan tukea varhaiskasvatuksessa. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että puutteet sosioemotionaalisissa taidoissa heikentävät lasten ja nuorten psyykkistä hyvinvointia. Lisäksi tutkimukset ovat osoittaneet, että sosioemotionaalisten taitojen tukeminen vaatii aikuiselta riittävästi tietoa ja taitoa. Aihevalinnallani halusin kuroa umpeen tätä ammatillista, tiedollista ja taidollista aukkoa omassa osaamisessani. Sosioemotionaalisiin taitoihin liittyvät olennaisesti itsesäätelytaidot, tunnesäätelytaidot, temperamenttipiirteet ja aivojen kypsyys. Tämä tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, tarkemmin narratiivisena yleiskatsauksena. Tutkimusmenetelmä mahdollisti laajan yleiskuvan muodostumisen aiheesta. Aineisto koostuu vertaisarvioiduista kausijulkaisuista, väitöskirjasta, lisensiaatintyöstä sekä kirjallisuudesta. Aineisto on kerätty Helkasta, Google Scholarista ja Finnasta. Aineiston analyysimenetelmä oli kuvaileva synteesi. Tuloksista ilmenee, että mitään yksiselitteistä tapaa tai ohjetta sosioemotionaalisten taitojen tukemiselle ei ole, vaan kyse on enemmän kokonaisvaltaisesta tavasta kasvattaa ja kohdata lapsi. Tärkeintä on aikuisen sitoutunut läsnäolo ja sensitiivisyys, joka mahdollistaa aikuisen antaman tuen arjen tilanteissa. Aikuisen antama tuki arjen tilanteissa muodostuu empaattisesta suhtautumisesta lapsen ilmentämiin tunteisiin, tunteiden nimeämisestä ja lapsen rauhoittamisesta auttamalla lasta säätelemään tunteitaan. Lisäksi sosioemotionaaliseksi tueksi voidaan lukea aikuisen antama mallikäytös tunteiden säätelystä ja niiden ilmaisemisesta sosiaalisesti hyväksyttävällä tavalla. Tulosten lopussa on listattu muutama hengitysharjoitus, jotka auttavat lasta säätelemään tunteitaan.