Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "barns tankar"

Sort by: Order: Results:

  • Leham, Heidi (2022)
    Syftet med denna forskning är att få barnens röst fram och därmed få mer förståelse för hurdan verksamhet och undervisning fungerar och inte fungerar på ett språkbadsdaghem samt hurdana metoder motiverar barnen att lära sig det nya språket. Denna forskning ger läsaren även kunskap om hur 5-åriga barn tänker kring sitt språklärande på ett språkbadsdaghem. I undersökningen deltog nio 5-åriga barn. Studien genomfördes genom en kvalitativ studie och halvstrukturerade individuella intervjuer på ett svenskspråkigt språkbad som är beläget i Nyland. Efter intervjun fick barnen rita den situation de anser vara den mest språkmässigt lärorika stunden under dagen. Barnen intervjuades på finska, dvs. de fick lyssna och svara på frågorna på sitt eget modersmål. Intervjuerna bandades in, transkriberades och därefter analyserades med hjälp av innehållsanalys. Resultatet visar att 5-åriga barn har en relativt svag uppfattning om vad språkbad innebär och varför de går på ett språkbadsdaghem. Därtill hade 5-åringar rätt så svårt att framställa situationer där språklärandet sker. Detta betyder att både pedagogerna och vårdnadshavarna bör i god tid förklara för barnen vad språkbad innebär och därmed får även barnen själv en bredare uppfattning om ämnet och på så sätt kunna beskriva mer omfattande om sitt eget lärande.