Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "barns utveckling"

Sort by: Order: Results:

  • Mattsson, Lotta (2024)
    Högläsning har minskat i hemmen, och forskning visar även att den sällan prioriteras inom småbarnspe- dagogiken. Det vore ändå viktigt att alla barn dagligen fick ta del av högläsning och bilda en positiv bild kring böcker och berättelser. Det finns mycket som tyder på att högläsning är otroligt viktigt för barnen och har en positiv inverkan på flera utvecklingsområden, bland annat. den språkliga-, socioemotionella- och kognitiva utvecklingen. Därför blev syftet av denna studie att ta reda på vad lärare inom småbarnspedagogiken anser om hög- läsning och hur det syns i verksamheten. Syftet är också att bidra till synen på varför högläsning är viktigt. För att ta reda på syftet har förljande forsknngsfrågor formulerats 1. Varför är högläsning viktigt? 2. Hur påverkar högläsning barns utveckling? 3. Hur jobbar lärare inom småbarnspedagogik med högläsning? För att ta reda på pedagogers tankar och uppfattningar kring högläsning, har forskningen genomförts som en kvalitativ intervjustudie. Tre stycken lärare inom småbarnspedagogik som visade ett intresse för att delta i studien, intervjuades i forskningens syfte. Intervjuerna hade en låg struktur, för att möjlig- göra en mer djupgående syn och möjligheten till att variera frågor, samt ställa följd frågor vid behov. Analysmaterialet bestod av inspelningar från dessa tre intervjuer, dessa inspelningar transkriberades för hand och analyserades för att få fram ett resultat. Resultaten visade att pedagogerna som deltog i undersökningen hade en väldigt positiv syn på hög- läsning och jobbade mångsidigt med det. De anser att högläsning är viktigt och har en stor inverkan på barnets utveckling, speciellt språket, emotionella och koncentrationen utvecklas mycket då barnen får ta del av högläsning. De strävar efter att läsa flera böcker till dagen och i olika syften, planerade högläsningsstunder, läsning vid vilostunder samt helt spontana lässtunder. Böckerna användes som redskap för hantering av situationer och känslor, de väljer ofta ut böcker som passar temat som be- handlas i gruppen, och strävar efter att skapa verksamhet som kan kombineras med böckerna.