Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "body image"

Sort by: Order: Results:

  • Ojajärvi, Veera (2021)
    Tavoitteet. Sosiaalisen median käyttö on kasvanut tiiviiksi osaksi nuorten arkea. Nuoret muo-dostavat käsityksen itsestään ja ulkonäöstään osittain pohjautuen sosiaalisen median sisältöihin, jotka painottuvat pitkälti ulkonäköpainotteisiin julkaisuihin ja epätodellisiin ulkonäköihanteisiin. Ihanteille altistumisen lisäksi sosiaalinen media toimii uutena väylänä nuorten vertailulle ja ul-konäön kommentoinnille. Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella sitä, millä tavoin sosi-aalinen media vaikuttaa nuorten kehonkuvaan ja mitkä tekijät selittävät näitä sosiaalisen median vaikutuksia nuoriin. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto rajattiin 2010–2020-luvuilla julkaistuihin vertaisarvioituihin tutkimuksiin ilman maantietteellistä rajausta. Tut-kielman aineisto käsittelee sekä tyttöjen että poikien sosiaalisen median käyttöä ja sen vaikutuk-sia, jotta aiheesta saadaan mahdollisimman laajaa ja yksityiskohtaista tietoa. Aineistoa on etsitty tietokannoista: Google Scholar, Helka ja Eric. Aiheesta ei löytynyt suomalaisia vertaisarvioituja tutkimuksia, joten aineistoa on haettu englanninkielisillä hakusanoilla: body image, social me-dia, social network site, body dissatisfaction, adolescent. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimusaineistosta ilmenee, että sosiaalinen media vaikuttaa nuor-ten kehonkuvaan ja sen vaikutukset nuoriin ovat lyhyt- ja pitkäkestoisia. Sosiaalinen media vaikuttaa yleisimmin nuoriin vähentämällä heidän kehotyytyväisyyttään. Sosiaalisesta mediasta johtuviin kehonkuvan ongelmiin vaikuttavia tekijöitä havaittiin olevan muun muassa sosiaalisen median käyttöaika ja -tapa, vertaiset sekä mediassa esillä olevat sosiokulttuuriset ulkonäköihan-teet. Tulosten perusteella voi todeta, että nuoret tarvitsevat laajempaa ohjausta sosiaalisen medi-an käyttöön ja sen sisältöjen kriittiseen tulkitsemiseen. Aineiston perustella kehonkuvan on-gelmat johtavat usein vakaviin mielenterveyden ongelmiin, kuten syömishäiriöihin ja masen-nukseen, joten kehonkuvan ongelmien ymmärtäminen on ensiarvoisen tärkeää nuorten koko-naisvaltaisen hyvinvoinnin tukemiseksi
  • Neuvonen, Jasmin (2018)
    Nowadays young people live in a time where culture has become more and more appearance-focused. Thinness and muscularity have increased to cultural ideals for appearance. Adolescents are vulnerable to the images about appearance ideals which are produced by social media. It creates concerns to young people’s pressures of appearance. In puberty adolescent’s body change and they compare themselves to ‘perfect bodies’ that they have seen. If young people’s ideals and perceptions about their own body don´t confront, identity and body image will be disturbed. In adolescence also the amount of exercise decreases, and a certain type of exercise behaviour is beginning to develop a habit. In the background young people’s exercising is influenced by different reasons for exercise. In order to understand young people’s exercise behaviour, it’s important to investigate the reasons which get adolescents to exercise. In this literature review the reasons for exercise are compared to the cultural change in appearance ideals, and the aim is to study the possible change of young people’s appearance-based reasons for exercise from 1980s to the present. In addition, this study intends to describe the differences between girls and boys in appearance-based reasons for exercise. The aim is to broaden the view that appearance pressures concern equally also boys, even though there are more research from girls. Moreover, this literature review intends to find connections between young people’s body image and appearance-based reasons for exercise. The study was performed as a qualitative literature review, involving domestic and foreign studies. Based on this literature review, it can be stated that appearance-based reasons for exercise had become more important for young people from the 1980s to the present. Girls and boys considered different appearance related exercise reasons to be important: for girls appearance and weight management, while for boys physical growth, such as muscle growth and sporty appearance. Appearance-based reasons for exercise were related to the negative body image. However, it’s unsure whether the appearance-based exercise reasons cause body dissatisfaction, or whether body dissatisfaction increases appearance-based reasons for exercise. In any case, the development and support of a positive body image and appropriate reasons for exercise (such as joy and association) are important when creating a permanent physically active way of life for young people.
  • Frolova, Marja-Kristina (2020)
    Kehonkuva on tällä hetkellä hyvin ajankohtainen aihe julkisessa keskustelussa. Kehonkuvaa on tutkittu suhteellisen paljon, mutta kotimaista, koululaisen kehonkuvaa tarkastelevaa, tutkimusta on varsin vähän. Tämän tutkielman tavoitteena on ollut selvittää millä keinoin luokanopettaja voi tukea oppilaan myönteisen kehonkuva muodostumista. Tutkielmassa pyritään tarjoamaan luokanopettajien käyttöön konkreettisia keinoja ja lähestymistapoja myönteisen kehonkuvan tukemiseksi. Tämä tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistona tutkielmassa käytettiin ulkomaista ja kotimaista tutkimuskirjallisuutta. Tutkielman aineiston valintakriteereinä olivat lähteiden tuoreus, vertaisarvioidut tutkimuslähteet sekä sisällön olennaisuus aiheen kannalta. Tutkielman aineisto rajattiin pääsääntöisesti koskemaan 2010-luvun tutkimuskirjallisuutta. Lähdeaineistooni pohjautuvat tulokset osoittivat, että oppilaan myönteisen kehonkuvan muodostumiseen löytyy useita keinoja. Näitä keinoja olivat opettajan oman kehonkuvan tiedostaminen, oppilaiden tieto aiheesta, itsensä arvostaminen, oman kehon arvostaminen, erilaisista kehotyypeistä puhuminen ja niiden normalisointi, medialukutaito, fat talkin tunnistaminen, ikätasoinen lähestyminen ja jatkuvuus. Nämä keinot eivät ole toisistaan irrallisia ja ne voidaan nähdä osin toisistaan riippuvaisina. Yksi keskeisimmistä tuloksista on opettajan oman kehonkuvan tunnistamisen tärkeys, sillä se toimii pohjana muille tekijöille, jotka on nostettu esiin tässä tutkielmassa. Tuloksista voi todeta, että tarvitaan lisää kotimaista tutkimusta koskien opettajia kehonkuvan muodostumisen tukijoina. Luokanopettaja on monelle lapselle tärkeä aikuinen ja vuorovaikutuksessa oppilaidensa kanssa lähes päivittäin. Näin ollen opettajat tarvitsevat lisää tietoa, miten tukea myönteisen kehonkuvan muodostumista. Tarvitaan myös selkeitä parannuksia asian käsittelyyn opettajankoulutuksessa sekä täydennyskoulutuksia jo kentällä oleville opettajille.
  • Tanner, Erika (2018)
    The first time when the support for the positive body image was raised into the basics of the curriculum was in the year of 2014. My personal interest and the curriculum were the main reasons to decide this specific research topic. The purpose of this research was to describe features of body image and its impact on students’ physical activity. Previously the connection between physical activity and body image has been studied. In my research the main aim was to find out how body image can have an impact on physical activity and how teachers can strengthen the students’ positive body image. The research was conducted by using descriptive literature review. The research literature was gathered from scientific researches and related literature. I found researches that descri-bed the relationship between body image and physical activity from the EBSCO database. More pragmatic solutions were found from the literature of the research topic. Literature used in this study, is published 2008 or later with a few exceptions. The material used in this study is from 2008 or later, with a few exceptions. With the results gained from the research I discovered how vast and timely the research sub-ject is. There was a big difference between girls’ and boys’ body image. The results proves the connection with the body image and the physical activity, but was not unambiguous. The articles studied in this research shows that a poor body image may reduce physical activity, or high physical activity may weaken the body image. Positive body image may also increase physical activity. The result of the research proves that the teacher can by his or her own example support the positive body image of students. The teacher’s share of the student’s body image is only a small part. The biggest influence on the development of the body image comes from the student’s parents and society.