Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "cognitive load"

Sort by: Order: Results:

  • Palkamo, Toni (2021)
    Eräs voimakkaimmista median ja nuorisokulttuuriin välille kytkeytyvistä ilmiöistä on tällä hetkellä sosiaalisessa mediassa tapahtuva arkisista aiheista kumpuavien videoiden tuottaminen ja jakaminen. Nuoret ovat kiinnostuneita dokumentoimaan oman elämänsä kokemuksia videolle pelkän viestittelyn lisäksi. Kuitenkin itselle tehtyjen videoiden pedagogisia käyttömahdollisuuksia on tutkittu vielä varsin vähän. Tämän tutkielman tavoitteena oli pyrkiä selvittämään, että auttaako itsensä näkeminen ja kuuleminen videolta siinä esitetyn informaation mieleen palauttamiseen. Tutkielman taustalla olevana ajatuksena oli lähteä selvittämään itseä varten tehtyjen opetusvideoiden pedagogiseen hyödyntämiseen liittyviä lainalaisuuksia. Millä tavoin ihminen prosessoi tietoa videolta pitkäkestoiseen muistiin? Vaikuttaako itsensä näkeminen videolla sen sisällön muistamiseen? Tutkielman tavoite on siis osoittaa, että itsensä näkeminen ja kuuleminen videolta vaikuttaa positiivisesti videolla itse esitetyn sisällön muistamiseen. Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka teoreettiset kokonaisuudet rakentuivat ihmisen muistin toimintaan ja tiedon itseensä kiinnittämiseen (self-reference) liittyvästä kirjallisuudesta. Pääosin tässä kirjallisuuskatsauksessa käytetyt lähteet olivat kansainvälisiä, sillä erityisesti itseensä viittaamista ja tiedon kiinnittämistä on tutkittu jo pitkään muun muassa Yhdysvalloissa ja Englannissa. Tarkoituksena olikin kuvailevan kirjallisuuskatsauksen kautta yhdistää kahden teoreettisen kokonaisuuden ydinteoriat uudessa videokontekstissa. Tämän tutkielman tulokset osoittivat, että opittavan tiedon sitominen itseensä (self reference effect) parantaa todennäköisyyttä muistaa se myöhemmin. Kirjallisuudessa osoitettiin, että omien kasvojen näkeminen opittavan asian yhteydessä riittää tämän muistia tehostavan vaikutuksen ilmenemiseksi. Ihminen, joka näkee tai kuulee itsensä videolla, muistaa todennäköisemmin videolla esittämänsä informaation. Tämän muistivaikutuksen soveltamista ja hyödyntämistä kannattaa erityisesti pohtia jatkossa koulukontekstissa.