Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "dance"

Sort by: Order: Results:

  • Rekomaa, Netta (2024)
    Syftet med denna avhandling är att redogöra hur dansandet kan korrelera med kognitiva kunskaper och skolprestation hos barn i grundskoleåldern. Eftersom dansandet kräver många kognitiva förmågor, kan man anta att det korrelerar positivt med kognitionen och vitsorden. Tidigare forskningar har visat att motion och musik påverkar kognitionen positivt och att motoriska färdigheter har kopplingar med bra kognition. Avhandlingen är en beskrivande narrativ litteraturstudie, som forskar i hur dansandet kan påverka kognitionen och skolprestationen. Tidigare teorier om hur motion påverkar på kognitiva förmågor och skolprestations finns i bakgrundsteorierna, samt musikens påverkan på kognitionen. Gardners teori om multipel intelligens diskuteras också i avhandlingen. För studien analyserades sex vetenskapliga artiklar som forskat i dans och dess påverkan på kognitionen och skolprestationer. Begränsande faktorer och kriterier var att forskningarna var gjorda inom de senaste 20 åren. Forskningarna som analyserades studerade hur dans som hobby påverkade speciellt på GPA (Grade Point Average) som betyder elevens genomsnittliga betygspoäng, och man använde olika kognitionstester för att få reda på elevens kognitiva kunskaper. Resultaten visade en positiv korrelation mellan dansandet och skolprestation, speciellt gällande barn i lågstadieåldern. Hos äldre barn hittade man inte signifikant korrelation. Dansandet och kognitiva kunskaper visade ha en positiv korrelation i alla åldrar. Resultaten visar dessutom att dansandet kan påverka självdisciplin, motivation, vissa exekutiva funktioner och inlärning.