Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "digitaalisuus"

Sort by: Order: Results:

  • Kuivila, Reetta (2017)
    The purpose of this Bachelor´s Thesis was to examine the amount of digital devices and the use of them on the finnish pre-primary education of Espoo. This thesis examined also was there any factor what prevents the use. The National Core Curriculum for Pre-School Education (2014) and the Espoo Pre-Primary Education Curriculum (2016) emphasize the information and communication technology competence. The previous studies show that the utilization of infor-mation and community technology in early childhood education is low. In addition, there is little qualitative research information of the pedagogical utilization of the information and comminty technology. This thesis was conducted by a quantative method. The data was collected by an online survey. The onley survey was built on the basis of previous studies and the objectives of the National Core Curriculum of Pre-School Education (2014). The target group of the research was selected pre-school teachers of Espoo Finnish early childhood ecucation, who have the windows devices on their pre-primary groups. The data was analyzed by a IBM SPSS Statistics 24.0 -statistical program. The thsesis found that the digital devices were versatile in the pre-school goups of the Espoo Finnish early childhood education. Half of the respondents used their digital devices pedagogically. In addition to the pre-school teacher, the other adults and children used the digital devices. The children´s use of the devices was supervised and controlled. Chilren used the tablets more regularly than the other devices. Pre-School teachers utilized the applications and digital learning enviroments to support expression skills and linguistic and mathematical skills. The biggest factor prevents the use of the devices was the failure of the devices.
  • Pulli, Iina (2020)
    Tässä tutkimuksessa tutkittiin digitaalisen kielenoppimispalvelun, Moomin Language School -opetusmenetelmän, käyttöä Kouvolan varhaiskasvatuksessa. Opetusmenetelmä on mainittu Kouvolan varhaiskasvatussuunnitelmassa toteutettavaksi monikielisten lasten suomen kielen ja kielen kehityksen erityistarpeiden tukemisessa. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa opetusmenetelmän käytön laajuutta ja tehokkuutta sekä toimintamahdollisuuksia kehittämällä saada se vastaamaan mahdollisimman hyvin rahallista vastinettaan. Lisäksi pyrittiin selvittämään mahdollisia opetusmenetelmän käyttöä estäviä ja mahdollistavia tekijöitä, jotka ovat tärkeitä tietoja kehittämistehtävää varten. Tämä tutkimus on tehty yhteistyössä Promentor Solutions Oy:n kanssa, joka on kyseisen opetusmenetelmän kehittäneen opetusteknologia-alan yrityksen Playvation Ltd:n emoyhtiö ja Suomen yhteistyökumppani. Kyseessä on empiirinen tutkimus, joka toteutettiin monimenetelmällisesti sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen. Tutkimuksen kohdejoukoksi valikoitui Kouvolan kaupungin kaikki 38 päiväkotia. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta, johon vastasi 36 lapsiryhmää 21 eri päiväkodista. Tämän tukena käytettiin Moomin Language School -järjestelmän keräämää dataa, joka sisälsi tietoja kaikkien aktivoitujen lasten (247 kpl) kokonaisedistymisestä oppimissovelluksen parissa. Moomin Language School -opetusmenetelmän oppimissovellus oli melko tehokkaasti käytössä; 87% lisensseistä oli aktivoitu ja 68% lisensseistä oli aktiivisesti käytössä. Käytön tehokkuus ei kuitenkaan ollut yhteydessä lisenssien määrään. Samalla opettajille suunnitellut ominaisuudet ja lisämateriaalit olivat vähemmän hyödynnettyjä. Mahdolliset estävät tekijät ja hyväksi koetut toimintatavat selvitettyä opetusmenetelmän käyttöä ja sen toimintamahdollisuuksia päästiin kehittämään. Selvästi eniten vastauksia nousi esiin aikaan ja henkilökuntaan liittyvissä tekijöissä.