Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "digital teknologi"

Sort by: Order: Results:

  • Lehtola, Jere (2020)
    Mål. Enligt tidigare forskning och mätningar har läsintresset minskat hos barn och ungdomar. Undersökningens forskningsuppgift var att beskriva, analysera och tolka vad aktuell forskning säger om digital teknologi och läsintresse hos barn och ungdomar. Syftet med avhandlingen var att finna samband mellan användningen av digital teknologi och läsintresse, samt identifiera hur olika sätt att använda sig av teknologi påverkar läsintresse. Dessutom behandlades hur digital teknologi kan användas i undervisningen för att stödja utvecklingen av elevernas läsintresse. Metoder. Avhandlingen är gjord som en systematisk litteraturstudie. Det slutliga urvalet som analyseras i avhandlingen och som ligger som grund för att besvara forskningsfrågorna består av nio forskningsartiklar. Artiklarna valdes på basis av noggrant utvalda urvalskriterier. Forskningsartiklarna analyserades och tolkades på basis av avhandlingens forskningsfrågor. Resultat och slutsatser. Läsning med hjälp av digitala verktyg hade i flera fall en positiv inverkan på barn och ungdomars läsintresse. Särskilt barn och ungdomar som inte är aktiva läsare var positivt inställda till läsning med hjälp av digitala verktyg. Det framkom dock också att en del barn och unga, särskilt aktiva läsare, föredrar att läsa traditionella böcker. Användandet av digitala verktyg till läsning medförde också risker som kan påverka läsintresset, såsom distraktioner och att de kan vara belastande för ögonen. Barn och ungdomar som hade större tillgång till digitala verktyg visade sig ägna mindre tid åt läsning. Angående användningen av digital teknologi i undervisningen kunde det konstateras att innehållet spelade en större roll än plattformen då eleverna läser.