Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "digitala läromedel"

Sort by: Order: Results:

  • Sjöstedt, Ebba (2024)
    Mål. Syftet med denna avhandling är att undersöka om digitala läromedel är att föredra över tryckta läromedel genom att identifiera samt analysera eventuella fördelar och nackdelar med digitala läromedel. Avhandlingens tema är relevant då digitala läromedel har fått en allt större roll i undervisningen, vilket har lett till en pågående debatt i samhället. Dessutom har tidigare forskning varit tudelad kring effekterna av digitala läromedel. Bakgrunden till studien grundar sig på diskussion om läromedlens utveckling och deras användning i dagens undervisning. Därtill presenterar avhandlingen centrala begrepp samt diskuterar vad styrdokumenten säger om digitalisering och digitala läromedel. Metoder. Avhandlingen är genomförd som en beskrivande litteraturstudie med en narrativ metod. Studien omfattar tio vetenskapliga artiklar som har valts ut enligt avhandlingens syfte och förväntas bidra till att besvara studiens forskningsfråga. Dessa artiklar har valts ut genom avgränsning i publikationsår, publikationens språk samt sökord. Resultat och slutsater. Resultaten från studien visar på betydande fördelar med digitala läromedel när de används på ett korrekt och ändamålsenligt sätt. Samtidigt identifierades även begränsningar och utmaningar i deras användning. Vidare visar resultaten att flera elever fortfarande föredrar tryckta läromedel över digitala, vilket har en koppling med bristfällig kunskap i hur man ska använda de digitala läromedlen. Slutsatsen är därmed att digitala läromedel är att föredra om dessa utnyttjas på rätt sätt, med tanke på fördelar såsom interaktiva funktioner som möjliggör differentiering och anpassning till individuella lärandestilar.
  • Candolin, Erika (2016)
    Aim The aim of this study is to examine how preschool teachers work towards supporting children’s development of digital competence and to obtain how children can develop their information and communications technology skills in preschool. The study strives to find out how children use digital teaching aid in preschool, what goals the educator has regarding activities where digital equipment is used and how the educator believes that children’s information and communications technology skills can be developed in preschools. Method The research methodology for this study is hermeneutic and consists of qualitative interviews with three preschool teachers from three different kindergartens in Espoo. Results and Conclusion The results show that a versatile and varied combination of both the usage of digital teaching aids and learning in the real immediate environment is the best possible method, that supports not only children’s overall learning within different educational fields, but also supports them to develop their digital literacy and information and communications technology skills.