Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "digitalisaatio"

Sort by: Order: Results:

  • Vihantomaa, Krista (2017)
    The aim of the study was to examine individuals’ own experiences and views about the changes that digitalization has brought to work. In addition, the aim of the study was to find out what kind of competence requirements the digitalization of work causes to the employees and what kind of changes will affect to the individual’s competence development. The study was justifiable since digitalization transforms the working life comprehensively and causes changes in many different levels. Digitalization also influences the ways in which work is done and thus reflects on the skills and competences needed in the work. In the study, the phenomenon was studied at the level of individuals since the individual-level perspective of the phenomenon has been studied little. The study was a qualitative study, based on the employees' own experiences. The research data was collected with a semi-structured thematic interview by interviewing five employees. All the interviewees had a master degree, but their fields of study differed from each other. The interviewees worked in different job positions and all interviewees had at least two years work experience after graduation. The starting point for the analysis was the material-based content analysis since the interviewees' own voice wanted to be heard. The study results showed that changes in the work environment were mainly experienced positively, although some negative aspects were faced with the blurring of working hours and IT-problems. The skills needed at work was also felt to change rapidly. The analysis showed that generic skills were strongly raised as a core competence in daily work. The research showed that to respond to the changes brought by digitalization, own competence has to be actively developed. Additionally, the importance of competence development was recognized.
  • Johansson, Johanna (2022)
    Tavoitteet. Tutkimukseni tavoitteena oli selvittää, kuinka digitalisaatio ymmärretään varhais kasvatuksen kontekstissa ja onko käsite yksiselitteinen. Digitalisaatio on digitaalisten laittei den käyttöä ja hyödyntämistä. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa annetaan tavoitteita digitaalisten laitteiden käytölle ja lapsia pyritään innostamaan toimimaan digitaalisissa ympä ristöissä. Jotta tavoitteisiin päästään on termien oltava selkeitä ja ymmärrettäviä. Viitekehys tutkimukseeni ja sen tarkasteluun tuli Varhaiskasvatussuunnitelman perusteista (2018), sekä digitalisaation määritelmästä. Tutkimuskysymyksiäni olivat, missä yhteydessä digitaalisuus mainitaan varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa, sekä miten digitalisaatio sanana ymmär retään valitun kirjallisuuden perusteella. Menetelmät. Tutkimusmenetelmäksi valitsin analyyttisen diskurssianalyysin ja tutkittavaksi termiksi digitalisaatio-sanan. Diskurssianalyysissä lähtökohtana on kieli ja sen eri tulkinnat. Tämä menetelmä tuki omaa tutkimustani, sillä pureuduin digitalisaatio sanan merkitykseen ja sen erilaisiin tulkintoihin lähdeaineiston pohjalta. Keräsin aineistoa poikkitieteellisesti niin tekniikan, talouden, kuin kasvatustieteen alalta. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimukseni johtopäätöksenä on, että digitalisaatio ei ole yksise litteinen termi. Tutkimukseni perusteella digitaalisuutta käsitellään varhaiskasvatussuunnitel man perusteissa vain monilukutaidoista sekä tieto- ja viestintätaidoista puhuttaessa. Tällöin digitalisaatio kytkeytyy vain kommunikointiin ja viestintään. Digitaalitekniikkaa voidaan käyttää ja käytetään varhaiskasvatuksessa laajemmin. Tämän vuoksi teknologiakasvatus voisi tarjota paremman alustan digitalisaation opetuksen ja käsittelyyn varhaiskasvatuksen konteks tissa.
  • Sinivaara, Heidi (2019)
    Objectives. The aim of this study was to examine how tablets and other mobile devices used in preschool setting affect the emergent literacy skills of young children. Another goal of the study was to find ways how to use mobile devices to support emergent literacy with the most effective possible outcome. Methods. The study was conducted as systematic literature view by comparing seven different studies. The material was also analysed by means of content analysis. Results. The results show that there isn’t much difference in learning results when comparing traditional methods to mobile devices in early childhood education and preschool setting. The content analysis produced four different themes to be used when taking the mobile devices in consideration as pedagogic tools.
  • Sandberg, Matias (2023)
    Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli koota yhteen opettajien sekä oppilaiden kokemuksia koulutuksen digitalisaatiosta. Yhteiskunnan teknologinen kehitys on muokannut muiden arkielämän osa-alueiden tapaan myös koulutuksen luonnetta, tarjoten samalla uusia opettamis- ja oppimistapoja. Useat eri hallinnot ovat pyrkineet luomaan erilaisia koulutuksen digitalisaatioon liittyviä tavoitteita sekä linjauksia, joiden tarkoituksena on tehdä teknologian integroinnista tehokkaampaa. Koska opettajat ja oppilaat ovat keskeisessä roolissa koulujen toiminnassa, kirjallisuuskatsauksessa keskityttiin näiden kahden ryhmän kokemuksiin ja näkökulmiin. Tutkielman menetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta, ja siinä hyödynnettiin sekä suomalaista että kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta. Löydetyt tulokset jaoteltiin niiden sopivuuden mukaan opettajien ja oppilaiden positiivisiin sekä negatiivisiin kokemuksiin. Aineiston keruussa hyödynnettiin erityisesti hakusanoja ’’digitalization of education’’, ’’information and communication technology’’ ja ’’digitalisaatio’’. Hakusanoilla löytyi niin suomenkielistä kuin kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta. Opettajien ja oppilaiden asenteet koulutuksen digitalisaatiota kohtaan olivat pääosin positiivisia, mutta opettajien kokema pätevyyden puute nousi yhdeksi suurimmista esteistä digitalisaation etenemiselle. Opettajien kokemia merkittäviä ongelmakohtia olivat pätevyyteen vaikuttava koulutuksen puute sekä laiteresurssien riittämättömyys ja epätasainen jakautuminen. Oppilaiden negatiiviset kokemukset nousivat esille lähinnä etäopiskelun yhteydessä. Teknologian hyödyntämisestä oli kuitenkin opettajien ja oppilaiden kokemusten mukaan myös paljon hyötyä esimerkiksi opetuksen monipuolisuuden, eriyttämisen sekä tehokkuuden lisäämisen näkökulmista. Myös kommunikaation helpottuminen nähtiin digitalisoitumisen suurena hyötynä. Koulutuksesta vastaavien tahojen tulisi digitalisaation tehokkuuden varmistamiseksi huomioida opettajien esiin nostamia haasteita lisäkoulutukseen ja resursseihin liittyen, samalla tukien oppilaiden oppimisprosesseja sekä kehitystä.
  • Lind, Elina (2024)
    Tavoitteet. Tässä kandidaatin tutkielmassa tarkastelin digitalisaation tuomia muutoksia osaamisen johtamiseen. Koska digitalisaatio on muokannut organisaatioiden rakennetta, kulttuuria ja käytäntöjä on mielekästä tutkia, miten muutokset ovat vaikuttaneet osaamisen johtamiseen, mikä nähdäänkin nykypäivänä elinehtona organisaatioiden toiminnalle. Osaamisen tuottaminen, kehittäminen ja ylläpitäminen mahdollistavat organisaation tuloksellisuuden, joustavuuden sekä tukevat työntekijöiden hyvinvointia. Esitän kompleksisen johtamisen näkökulman olennaisena tapana tarkastella tätä moniulotteista kenttää. Tutkimuskysymykseksi muodostuu: mitkä tekijät nousevat esiin osana osaamisen johtamista digitalisaation aikana kompleksisen johtajuuden näkökulmasta? Menetelmät. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, sillä tarkoitus oli saada laaja kuva osaamisen johtamisen nykytilasta. Valikoinnissa otin huomioon avoimen saatavuuden, vertaisarvioidut artikkelit, ajan sekä sijainnin. Keräsin länsimaalaista aineistoa vuodesta 2019 eteenpäin, jotta tulokset olisivat mahdollisimman ajankohtaisia ja kulttuurisesti yhtenäisiä. Kyseessä on narratiivinen yleiskatsaus, joten aineistoa eivät rajanneet tarkat metodiset säännöt. Analysoin aineistosta digitalisaation ajan osaamisen johtamisen tekijöitä ja luokittelin ne viiteen luokkaan. Tulokset ja johtopäätökset. Aineiston perusteella osaamisen johtamisessa nousi esiin viisi tekijää: organisaatiokulttuurin muutos, henkilöstöjohtajien roolin muutos, kouluttamisen merkityksellisyys, osaamisen houkuttelu ja hallinta sekä alustojen käyttö osaamisen johtamisessa. On hyvä huomata, että kaikki ulottuvuudet kietoutuvat yhteen, eivätkä ole täysin eroteltavissa. Digitalisaatio muuttaa kokonaisvaltaisesti organisaatioiden toimintaa, mikä kompleksisessa järjestelmässä säteilee kaikille toiminnan osa-alueille
  • Mäenpää, Emma (2023)
    Tavoitteet. Digitalisaatio näkyy yhteiskunnassa kaikkialla. Koulumaailma ei toimi tyhjiössä ja myös kouluissa pyritään vastaamaan tietojen ja taitojen tarpeeseen, jonka digitaalinen maailma lapsille ja nuorille luo. Parhaimmillaan digitaaliset toimintatavat helpottavat opettajien arkea ja samalla tutustuttavat koululaisia teknologian käyttöön ja mahdollisuuksiin. Millaista on osaaminen jota, opettajat tarvitsevat 2020-luvun koulumaailmassa, kun opetukseen on mahdollista lisätä digitaalinen ulottuvuus? Opettajien digipedagogisen osaamisen kuvausten kartoittamiseksi tämä tutkielma kokoaa tietoa 2020-luvulla julkaistuista opetuksen digitaalisuutta ja opettajien digipedagogista osaamista käsittelevistä tutkimuksista. Menetelmät. Tämä tutkielma toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Aineiston muodosti yksitoista vertaisarvioitua tutkimusartikkelia, joissa kaikissa kartoitettiin opettajien osaamista suhteessa digitaalisuuteen ja teknologian käyttöön opetuksessa. Aineisto kerättiin kahdesta eri tietokannasta (Web of Science ja Scopus). Aineistoa haettiin hakulausekkeella teachers AND digit* AND pedagogic* AND (competence OR skills) AND ((basic OR preliminary OR elementary OR comprehensive) AND school). Aineiston analyysi toteutettiin luokittelemalla aiemmassa tutkimuksessa luodun TPACK-mallin (Mishra & Koehler, 2006) mukaisiin osa-alueisiin. Tulokset ja johtopäätökset. Peruskoulun opettajien digitaalinen osaaminen oli tutkielman aineistossa vaihtelevaa, mutta merkittäviä aukkoja itse digi- ja teknologiaosaamisessa ei voitu havaita. Opettajien oman arvion mukaan digi- ja teknoogiaosaaminen on keskivertoa, mutta riittävää. Suurimmat haasteet opettajien digipedagogisessa osaamisessa liittyivät teknologian käyttöön pedagogisesti mielekkäällä tavalla. Opettajien teknologian käyttö oli paikoittain yksipuolista ja ohjasi oppijoita passiiviseen oppimiseen. Opettajien digipedagogiseen osaamiseen liittyvä täydennyskoulutus ja osaamisen kehittämien koettiin tarpeelliseksi.
  • Ilveskero, Heidi (2021)
    Varhaiskasvatuskeskustelut ovat keskeinen osa varhaiskasvatuksen toimintaa. Varhaiskasvatuskeskustelu voidaan toteuttaa päiväkodin omissa tiloissa tai virtuaalisesti etäyhteydellä. Varhaiskasvatuskeskusteluja lähikontaktissa on tutkittu melko paljon. Etäyhteyden avulla pidettyjä varhaiskasvatuskeskusteluja on kuitenkin tutkittu hyvin vähän. Tässä tutkimuksessa selvitetään, millaisia kokemuksia varhaiskasvatukseen osallistuvien lasten vanhemmilla oli vuonna 2020 Covid -19 pandemian aikana etänä pidetyistä varhaiskasvatuskeskusteluista. Tämä laadullinen tutkimus toteutettiin syksyn 2020 aikana. Se kohdistui pääkaupunkiseudun alueen vanhempiin, joilla oli kokemuksia varhaiskasvatuksessa etänä pidetystä varhaiskasvatuskeskustelusta. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidun kyselylomakkeen avulla. Lisäksi vanhemmat kirjoittivat vapaasti omista kokemuksistaan. Tutkimuskysymyksenä on: 1. Millä tavoin vanhemmat kokivat kodin ja varhaiskasvatustoimijan välisen yhteistyön vuorovaikutuksen näkökulmasta etäyhteyksien avulla käydyssä varhaiskasvatuskeskustelussa? Vastaukset analysoitiin laadullista sisällönanalyysia käyttäen. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että vanhemmat kokivat etäyhteyden käytön pääosin positiivisena ja arkea helpottavana käytäntönä. Keskeisimmät kokemusta myönteiseksi edistävät tekijät olivat fyysisesti paikasta toiseen siirtymisen poissaolo sekä ajankäytön helpottuminen. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että varhaiskasvatuskeskustelu etänä helpottaa vanhempien ajankäyttöön liittyviä haasteita. Etänä pidettäviä varahaiskasvatuskeskusteluja voidaan kehittää laadukkaammaksi esimerkiksi erilaisilla teknisillä ratkaisuilla.