Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "direkt mobbning"

Sort by: Order: Results:

  • Österlund, Celina (2022)
    Mål. Syftet med denna forskning är att identifiera och kartlägga de faktorer som inverkar på förekomsten av mobbning i skolor. Det har forskats inom ämnet mobbning sedan 1970-talet. Under de senaste femtio åren har kunskapen om mobbningsproblematiken ökat och nya forskningsresultat inom ämnet utkommer regelbundet. Själv intresserar jag mig för att förstå hur jag som lärare kan motverka skolmobbning möjligast effektivt. Eftersom mobbning är ett komplext fenomen har jag i denna avhandling valt att lägga fokus på mobbning som fenomen. Jag vill förstå problemet och de faktorer som inverkar på förekomsten av mobbning. Min forskningsfråga lyder: Vilka faktorer inverkar på förekomsten av mobbning i skolor? Metoder. Forskningen är en kvalitativ litteraturstudie med målet att granska och sammanställa litteratur inom ämnet mobbning. Jag har utfört en tematisk innehållsanalys av utvalda artiklar, böcker, avhandlingar och rapporter inom ämnet mobbning, för att identifiera och kategorisera faktorer som inverkar på förekomsten av mobbning. Resultat och slutsatser. Jag kunde konstatera att faktorerna som inverkar på förekomsten av mobbning är många. De kunde delas in i fem huvudsakliga kategorier: Faktorer relaterade till uppväxtmiljön, Faktorer relaterade till de inblandade individerna, Faktorer relaterade till klassen eller elevgruppen, Faktorer relaterade till läraren samt Faktorer relaterade till skolan. Sannolikt inverkar även faktorer relaterade till samhället som helhet på mobbningens förekomst, men sådana faktorer nämns mera sällan i litteratur om mobbning. För att lösa mobb-ningsproblematiken i skolorna behöver vi fokusera på alla dessa problemområden.