Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "dynaaminen osaaminen"

Sort by: Order: Results:

  • Ikonen, Sirpa (2020)
    Varhaiskasvatuksen henkilöstön ammatillisen osaamisen tason on katsottu olevan yksi keskeisimmistä varhaiskasvatuksen laatuun vaikuttavista tekijöistä. Viimeaikaisten varhaiskasvatuksen kansallisen tason linjausten myötä varhaiskasvatuksessa työskentelevien henkilöiden osaamisvaatimukset ovat laajentuneet ja syventyneet, mikä edellyttää osaamisen vahvistamista. Lasten varhaiskasvatussuunnitelmat ovat velvoittavuuden vaateen myötä tulleet osaksi varhaiskasvatuksen arkea. Lasten varhaiskasvatussuunnitelmat ovat osa pedagogisen dokumentoinnin prosessia. Lasten varhaiskasvatussuunnitelmien tekeminen osana pedagogista dokumentointiprosessia edellyttää riittävän syvällistä varhaiskasvatusta ja sen eri ulottuvuuksia koskevaa osaamista. Viimeaikaisten tutkimusten perusteella lasten varhaiskasvatuksessa dokumentoinnin sisältö ei kaikelta osin vastaa varhaiskasvatussuunnitelmien mukaista sisältöä tai on osittain puutteellista. Tarkastelunäkökulma viimeaikaisissa suomalaisissa tutkimuksissa ja selvityksissä on dokumentaation funktiossa ja sen tuottamassa sisällössä. Tämän tutkimuksen näkökulma on sisällöntuottajissa. Tutkimuksessa tarkastellaan lasten varhaiskasvatussuunnitelmaprosessia varhaiskasvatuksen opiskelijoiden kannalta. Tämän tutkimuksen yhtenä tarkoituksena on selvittää, miten varhaiskasvatuksen opiskelijat arvioivat omaa osaamistaan tehdä lasten varhaiskasvatussuunnitelmia. Tämä tutkimus oli luonteeltaan kvantitatiivinen. Tutkimus suoritettiin verkkokyselynä Helsingin yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan 2019-2020 kandiryhmien osallistujille. Kaikkiaan tähän kyselyyn vastasi 33 opiskelijaa. Kysely oli otanta. Oman osaamisen arvioinnissa tehdä lasten varhaiskasvatussuunnitelmia käytettiin itse tehtyä mittaria. Tulosten analysoinnissa käytettiin tilastollisina menetelminä mm. korrelaatiota, eksploratiivista faktorianalyysia, reliabiliteettianalyysia, t-testiä ja u-testiä. Tutkimuksessa selvisi, että oman osaamisensa tehdä lasten varhaiskasvatussuunnitelmia arvioivat keskimääräisesti korkeammiksi ne vastaajat, jotka olivat ennen varhaiskasvatuksen opintoja työskennelleet varhaiskasvatuksessa ja tehneet työskennellessään lasten varhaiskasvatussuunnitelmia. Tähän tutkimukseen vastanneista lasten varhaiskasvatussuunnitelmia työssään tehneet olivat olleet töissä varhaiskasvatuksessa vähintään 2 vuotta. Oman työn reflektointi arvioitiin kaikkien vastaajien keskuudessa keskimääräisesti yhtä korkeaksi ja aikaisemmalla kokemuksella tehdä lasten varhaiskasvatussuunnitelmia ei ollut vaikutusta oman työn reflektoinnin arvioon.