Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "eettinen päätöksenteko"

Sort by: Order: Results:

  • Lavapuro, Elina (2020)
    Oppilasarviointi on puhututtanut viime vuosina runsaasti ja opettajat ovat kokeneet haasteita arvioinnin toteuttamisessa. Myös eettisiä ongelmia oppilasarvioinnissa on noussut esiin. Arvioinnin etiikkaa on tutkittu kaikkinensa vähän, vaikka aihe on hyvin ajankohtainen ja merkittävässä roolissa niin arvioinnissa kuin kaikessa muussakin opetus- ja kasvatustyössä. Tässä kirjallisuuskatsauksessa tutkitaan opettajien eettistä päätöksentekoa ja sen kehittämistä oppilasarvioinnissa. Tutkimuksen tarkoituksena on rakentaa kuva opettajilta edellytettävästä osaamisesta, jota opettajat tarvitsevat selviytyäkseen arviointitilanteiden eettisistä haasteista. Lisäksi tutkimuksessa etsitään vastauksia siihen, miten opettajien eettistä päätöksentekoa arvioinnissa voidaan kehittää, jotta eettinen päätöksenteko selkiytyisi ja siten arvioinnin laatu voisi parantua. Tutkimus on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksessa käytetty aineisto koostuu niin suomalaisesta kuin kansainvälisestä arvioinnin etiikkaa ja opettajien ammattietiikkaa käsittelevästä kirjallisuudesta. Aineisto ei ole valikoitunut järjestelmällisellä hakumenetelmällä, vaan ennalta päätettyjen kriteerien ja hakusanojen lisäksi olen hyödyntänyt kirjallisuuden etsimisessä myös aiheen kannalta keskeisten teosten lähteitä. Kuvailun rakentamisessa olen pyrkinyt esittämään kirjallisuudessa ilmenneitä keskeisiä teemoja sekä muodostamaan näistä aihetta kuvaavat kokonaisuudet tietoa uudelleen järjestelemällä. Tutkimuksen tuloksena opettajilta edellytettävä eettinen osaaminen oppilasarvioinnissa sisältää eettisten ohjeiden tuntemisen sekä subjektiivisuuden ja opettajan henkilökohtaisten ominaisuuksien merkityksen tiedostamisen. Hyviksi katsottuja ominaisuuksia olivat eettinen sensitiivisyys, kyky reflektioon ja itsekritiikkiin sekä taidot pohtia eri näkökulmia ja tehdä perusteltuja päätöksiä käytettävissä olevan tiedon pohjalta. Lisäksi oppilasarviointiin liittyi hyveitä, jotka olivat kyky itsensä ylittämiseen, autonomiaan ja suhteessa oloon. Opettajan eettistä ammattitaitoa voidaan kehittää henkilökohtaisia ominaisuuksia kehittämällä sekä valmistautumalla ennalta eettisesti haasteellisiin tilanteisiin opettajankoulutuksessa käytyjen keskustelujen ja harjoitusten avulla. Myös työyhteisössä yhteinen toimintakulttuuri ja hyvä vuorovaikutus voivat edistää opettajien eettistä osaamista. Kehittämisessä voidaan myös hyödyntää eettisen päätöksenteon mallia, joka konkretisoi päätöksenteon vaiheet. Tulosten pohjalta käy ilmi, että eettistä osaamista voidaan kehittää monin tavoin ja sen eteen tarvitaan sitoutumista sekä aktiivista ja pitkäkestoista toimintaa niin opettajaopiskelijoilta ja opettajilta kuin opettajankoulutukseltakin.