Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "eettisyys"

Sort by: Order: Results:

  • Elomaa, Sanna (2020)
    Sosiaalinen media on isossa roolissa nuorten elämässä. Mediakasvatuksen yhtenä tärkeänä tehtävänä on opettaa nuori tarkastelemaan erilaisia mediasisältöjä kriittisesti. Tämän kandidaatin tutkielman tavoitteena on tutkia erään hyvinvointi-, terveys- ja kauneustuotteita myyvän verkostomarkkinointiyrityksen jälleenmyyjien Instagram-profiilien sisältöjä narratiivisen tapaustutkimuksen keinoin. Myös nuoret törmäävät verkostomarkkinointiin sosiaalisessa mediassa, joten tämä tutkimus antaa arvokasta tietoa siitä, mitä heidän tulisi verkostomarkkinoinnista tietää. Tutkimuksessa haetaan vastauksia siihen, miten jälleemyyjät kasvattavat uskottavuuttaan sosiaalisessa mediassa, ilmeneekö heidän Instagram-julkaisuissaan verkostomarkkinointiin liitettyjä eettisiä ongelmia ja näyttääkö siltä, että jälleenmyyjiä motivoivat samanlaiset tekijät kuin muita sisällöntuottajia. Tutkimuskysymyksiin etsittiin vastauksia narratiivisen tapaustutkimuksen avulla. Tutkimuksen aineisto muodostui yhteensä viidestäkymmenestä Instagram julkaisusta, jotka kerättiin kymmenestä eri profiilista. Aineisto kerättiin Instagramista aihetunnisteiden avulla selailemalla. Tutkimusta tehdessä Instagramista käytettiin selainversiota. Teoreettisen viitekehyksen perusteella sisällöntuottajia motivoivat tekijät voidaan jakaa yksilöllisiin ja yhteisöllisiin tekijöihin. Myös aineiston analyysi on jaettu yksilöllisyyttä ja yhteisöllisyyttä ilmentäviin narratiiveihin. Tulosten perusteella jälleenmyyjiä motivoivat samat tekijät kuin sisällöntuottajia, kuten esimerkiksi yhteisöllisyys. Nämä tekijät ilmenivät aineistossa tavalla, josta on mahdollista löytää yhtäläisyyksiä myös verkostomarkkinointiin liitettyjen eettisten ongelmien kanssa. Motivaatiotekijät ja eettiset ongelmat kulkevat näin ollen pitkälti käsikädessä. Lisäksi tulokset paljastivat, että ainakin sosiaalisessa mediassa jälleenmyyjät tuntuvat markkinoivan tuotteiden sijaan jotain muuta, kuten yhteisöllisyyttä tai ystävyyttä.
  • Mäenpää, Sanna (2018)
    Aims. This study evaluates and analyses sustainable consumption choices by using fashion blogs. Different studies concerning blogs have been executed earlier in Finland, but studies concentrating precisely on ethical and ecological aspects have been rare. The aim of this study is to examine in which ways ethical and ecological values are presented in fashion blogs. The theoretical background covers several topics including sustainable consumption choices, ethical and ecological fashion, fashion blogs, consumership and blog marketing. Methods. The data selected for this study consists of six blog posts from six Finnish bloggers. The bloggers were chosen discretionarily from predefined criteria. The blogs had to be professionally written and somehow address ethical and/or ecological matters. The blog posts should also have been recently released to include the most current topics. This thesis was executed as a qualitative study and the data was analysed with a qualitative content analysis. A quantitative analysis was also used in support for the qualitative analysis. Results and conclusion. Ecological and ethical aspects were considered diversely in the data and after the qualitative content analysis, five main categories were combined. The bloggers wrote mostly about their own consumption habits, but they also gave advice for the readers. Some questions were raised about the ecological and ethical issues in clothing industry, but especially ethical issues were presented only remotely. Most of the bloggers also wrote about the conflict between fashion blogs and ecological and ethical values. The motives of writing about ecological and ethical matters varied a lot among the bloggers, but the most important reason was to evoke discussion on the subject. The bloggers also sought to inspire their readers to strive for more sustainable consuming.
  • Rostiala, Nina (2018)
    According to FAO edible insects would be a solution to feed the growing amount of people in the world. Insects have been collected traditionally from the natural environments. In Finland insects have become a commercial food ingredient since 2017. House cricket is one example of insect species reared. Insects are considered as an ethical option to substitute meat as a protein source. This research evaluates ethical aspects of wild harvested and farmed insects, and how the ethical aspects may differ. The research was reported as a narrative review. Publications used in this study consisted of 16 research articles, reports and books that were chosen according to specific keywords. All sources of the study were published between years 2001–2018. Ethical aspects of edible insects were evaluated by nature conservation, human rights and animal welfare. Positive aspects were found at greenhouse gas production and land use compared with livestock. It´s also ecological to use biowaste on feeding insects. Insects produce less food waste than livestock. Negative aspects were energy consumption at insect farming, and disadvantages to natural habitats at wild harvesting. There were some inequalities between developing and developed countries at insect business. Positive issues were livelihood opportunities that both insect farming and wild harvesting offers for poor members of the societies. It´s not clear if invertebrates suffer or not. Therefore animal welfare aspect was difficult to evaluate. There are different ethical aspects depending on the origin of edible insects. Generally eating insects is more ethical than eating other livestock animals, but some unethical aspects are also found at insect harvesting. It´s important to know multiple dimensions concerning nature, humans and animals so that disadvantages can be reduced in the future.