Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "ekososiaalinen sivistys"

Sort by: Order: Results:

  • Hannamari, Weurlander (2020)
    Tämän kandidaatin tutkielman tarkoituksena oli koostaa aikaisempia tutkimuksia kuvailevan kirjallisuuskatsauksen keinoin ja tarkastella onko luonnossa olemisella ja liikkumisella sellaisia ihmisen hyvinvointia edistäviä tekijöitä, joita voidaan hyödyntää kasvatuksen ja koulutuksen kontekstissa ekososiaalisen sivistyksen teorian näkökulmasta. Tutkimuskysymykseni ovat 1. Millaisia aineettomia hyötyjä luonto tarjoaa ihmisen hyvinvoinnin edistämiseen? 2. Miten luonnon tarjoamia hyvinvointivaikutuksia voidaan hyödyntää opetuksessa ja kasvatuksessa ekososiaalisen sivistyksen näkökulmasta varhaiskasvatuksen ja peruskoulun kontekstissa? Aineisto muodostui Googlen Scholar (3), Journal (3) ja Helka (3) tietokannoista kerätyistä artikkeleista. Yksi tutkimuksista valikoitui mukaan taustatutkimusta tehdessäni. Aineisto koostui kymmenestä (10) tutkimusartikkelista, joista seitsemän (7) on suomeksi, yksi suomalainen tutkimus, joka on englanniksi ja kaksi (2) espanjalaista tutkimusta, jotka olivat englanninkielisiä. Aineiston analyysi toteutettiin sisällön analyysin keinoin hyödyntäen teoriaohjaavasti suuntautunutta menetelmää. Tulokset antoivat viitteitä siitä, että luonnossa oleminen voi parantaa ihmisen psyykkistä, sosiaalista sekä fyysistä hyvinvointia ja vihreä ympäristö edistää lasten kognitiivisia taitoja, kuten työmuistia ja tarkkaavaisuutta. Työelämän kontekstiin liittyvässä tutkimuksessa havaittiin, että luonnossa olemisella ja ulkoilulla on vaikutusta positiivisesti työn imuun, tarmokkuuteen sekä tuottavuuteen. Tulosten perusteella luonnon hyvinvointivaikutuksia voisi hyödyntää myös varhaiskasvatuksen ja peruskoulun kontekstissa ekososiaalinen sivistys huomioiden.
  • Juva, Niina (2022)
    Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018 on varhaiskasvatusta ohjaava, ja varhaiskasvatuksen järjestäjiä velvoittava asiakirja. Se ilmentää, mitä yhteiskunnassa halutaan kasvatuksella ja opetuksella saavuttaa, millaisia tietoja ja taitoja pidetään tärkeinä lasten oppia. Opetussuunnitelmatutkimuksella voidaan näitä tuoda esiin. Ekososiaalinen sivistys sisällytettiin uusimpien Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden arvopohjaan. Ekososiaalisella sivistyksellä tavoitellaan kestäviä elämäntapoja ja hyvinvointia. Ekologinen kestävyys nähdään edellytyksenä sosiaaliselle kestävyydelle. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018 tukee ekososiaalisen sivistyksen edistämistä varhaiskasvatuksessa. Tutkimuskysymyksiä olivat 1. Miten ekososiaalisen sivistyksen käsite esiintyy Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa 2018? 2. Mitä ekososiaalisen sivistyksen edistämistä tukevia sisältöjä ja tavoitteita Varhaiskasvatussuunnitelman perusteista 2018 löytyy? Aineistona tässä tutkimuksessa oli Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018 asiakirja. Tutkimus kuuluu opetussuunnitelmatutkimuksen tutkimusalueeseen ja siinä opetussuunnitelma-asiakirjoja tarkastelevaan tutkimussuuntaan. Tutkimuskysymyksiin haettiin vastausta laadullisella teorialähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimuksessa käytetty analyysirunko rakennettiin ekososiaalista sivistystä käsittelevän kirjallisuuden perusteella. Ekososiaalinen sivistys mainitaan Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa vain kerran varhaiskasvatuksen arvopohjan yhteydessä, jossa se liitetään kestäviin elämäntapoihin. Käsitettä tai sen merkitystä kasvatustoiminnalle ei avata tarkemmin. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet tukee ekososiaalisen sivistyksen edistämistä sosiaalisen ulottuvuuden osalta varsin hyvin, ja kohtalaisesti ekologisen ulottuvuuden osalta. Ekososiaalisen sivistyksen edistämiseen tulkittavia asioita ei kuitenkaan liitetä ekososiaaliseen sivistykseen tai kestäviin elämäntapoihin selkeästi. Myös ekososiaalisen sivistyksen perusajatus ekologisen ja sosiaalisen ulottuuden yhteistarkastelusta jää puuttumaan. Ekososiaalisen sivistyksen edistäminen jää kasvattajien oman tietoisuuden ja ymmärryksen varaan, mikä voi johtaa sen erilaisiin tulkintoihin sekä sitä edistävän kasvatuksen sisältöihin ja toimintatapoihin.
  • Kurenlahti, Emma (2017)
    The aim of the study was to influence the contents of sustainable development in the National curriculum guidelines on early childhood education and care (ECEC). Both sustainable lifestyle and ecosocial approach to education are already included in the set of values of the National core curriculum for basic education (2014). For the unity of the set of values guiding our early childhood education and basic education it is necessary that both sustainable lifestyle and ecosocial approach to education are also included in the ECEC. The three guiding values of ecosocial approach to education are responsibility, moderation and human interaction. The se-condary aim of this study was to find out how can early childhood education support the ful-filment of these values. The method used was qualitative interview study which also incorporated elements of operati-onal research. The type of interview method selected was semi-structured interview. In the stu-dy I interviewed three members of the 2016 ECEC´s steering group who participated in the wri-ting process of the new ECEC. First the interviews were transcribed and then the data gathered was analyzed. Mentions and ideas related to means for the support of education of values were located from the transcribed material. These were then categorized under three pre-selected themes which included 1) responsibility, 2) moderation and 3) human interaction. The analysis revealed themes related to the education of all three values. These included the model of beha-vior provided by the adult, reflections with the children and also actions and experiences that reflect the pre-selected values. The study also revealed specific means for the education of each value separately. Based on the study it can be stated that adults possess an essential role when it comes to sup-porting a child to internalize the values of ecosocial approach to education. The members of the steering group concluded that an adult example was essential in the transmission of values. In order for the values of ecosocial approach to education to be transmitted to the children they should first be internalized by the educators themselves. From the research rose also both the adults and the children´s reflections of right and wrong and the consequences of ones actions. Value based practical activities, planning these activities together with the children and enabling them to have experiences related to the values were also all seen important.
  • Lappalainen, Petrina (2022)
    Tavoitteet. Käsillä oleva ekologinen kriisi vaatii kiireellisiä uudistuksia myös kasvatuksen ja koulutuksen kentältä. Ekososiaalinen sivistys on uudenlainen sivistysmuotoilu, joka lisättiin uusimpaan perusopetuksen opetussuunnitelmaan osaksi kasvatuksen ja opetuksen arvopohjaa. Kaiken toiminnan pohjana tulee olla ekologinen kestävyys, jonka päälle sosiaalista ja taloudellista kestävyyttä voidaan rakentaa. Uusi sivistyskäsitys keskittyy vastuullisuuden, kohtuullisuuden ja ihmistenvälisyyden edistämiseen. Tässä tutkimuksessa tarkastelen opettajakouluttajien näkemyksiä ekososiaalisen sivistyksen käsitteestä sekä sen sovellettavuudesta opettajankoulutuksessa. Tutkimus tuo tärkeää tietoa opettajakouluttajista sekä opettajankoulutuksesta aikakaudella, jossa opettajat kamppailevat yhä lisääntyvän työmäärän ja vastuun kanssa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu perinteisen sivistyskäsityksen, ekososiaalisen sivistyksen sekä luontokäsityksen muotoilusta. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin laadullisten tutkimusmenetelmien mukaisesti puolistrukturoitua, temaattista haastattelumenetelmää käyttäen. Haastattelun aineisto koostui kahden opettajakouluttajan haastattelusta, jotka toteutettiin etäyhteyksin maaliskuussa 2021. Etähaastattelut äänitettiin ja litteroitiin myöhempää analyysia varten. Tutkimuksen keskiössä olivat opettajakouluttajien näkemykset ja merkityksenannot tutkittavasta aiheesta, joten analyysi toteutettiin fenomenografista analyysia hyödyntäen. Analyysi rakentui yksityiskohtaisemmista merkitysyksiköistä kohti laajempia kuvauskategorioita. Opettajakouluttajien käsityksiä kuvaava tulosavaruus ekososiaalisesta sivistyksestä sekä sen sovellettavuudesta opettajankoulutuksessa muodostivat tutkimuksen tulokset. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimustulokset osoittavat, että ekososiaalinen sivistys näyttäytyy opettajakouluttajien näkemyksissä yhtäältä tärkeänä mutta monimutkaisena. Ekososiaalisen sivistyksen sovellettavuus opettajankoulutuksessa ilmeni opettajakouluttajien näkemyksissä ongelmallisena ja sattumanvaraisena. Uudenlaiseen sivistysmuotoiluun sisältyy niin filosofisia, arvoristiriitaisia ja poliittisia pulmia, jonka vuoksi ekososiaalisen sivistyksen toteutuminen ei ole opettajakoulutuksessakaan yksinkertaista. Arvopohjamuutokset vaativat aikaa lähteäkseen käyntiin. Tulevaisuustaitojen opettaminen kuten epävarmuuden sieto, sinnikkyys, aktivismi sekä rikkaat tunnetaidot edistävät osaltaan ekososiaalisen sivistyksen toteutumista.
  • Gerlach, Magdalena (2021)
    Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on antaa kuva siitä, millainen näkemys varhaiskasvatuksen opettajilla on ihmiskunnan ja planeetan tulevaisuudesta. Tarkoituksena on tarkastella, millainen ymmärrys heillä on kestävyyskasvatuksesta ja ekososiaalisesta sivistyksestä, ja millaisena he näkevät varhaiskasvatuksen roolin ja tehtävän muutoksessa kohti kestävämpää tulevaisuutta. Tutkimuksen viimeisenä tavoitteena on koota tietoa, miten varhaiskasvatuksen henkilöstöä voisi tukea paremmin matkalla kohti kestävyyskasvatusta ja ekososiaalisen sivistyksen ajatus- ja toimintamalleja. Tämä tutkimus perustuu ymmärrykseen tarpeesta paradigmamuutokselle pois ihmiskeskeisestä maailmankuvasta kohti ekososiaalista, holistista ajattelutapaa. Varhaiskasvatus tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden välittää kestävämpiä arvoja ja maailmankuvaa tuleville sukupolville ja edistää näin ekososiaalista sivistystä. Toteutin tutkimuksen kahtena ryhmähaastatteluna, joihin osallistui yhteensä 6 varhaiskasvatuksen opettajaa kahdesta pääkaupunkiseudun päiväkodista. Toinen päiväkoti oli Vihreän lipun päiväkoti, toisella päiväkodilla ei ollut vastaavaa ekologista painotusta. Analysoin aineistoa sisällönanalyysina teoreettisen viitekehyksen valossa. Tutkimukseni osoitti, että varhaiskasvatuksen opettajat ovat peloistaan huolimatta toiveikkaita planeetan tulevaisuuden suhteen. Tietoisuus ympäristöongelmista ja aktiivinen toimiminen ympäristön puolesta näytti synnyttävän luottamusta tulevaisuuteen. Ekososiaalisen sivistyksen perustava ajatus ihmiskunnan riippuvaisuudesta luonnosta oli havaittavissa molemmissa haastatteluissa. Pedagogisessa toiminnassa varsinkin kestävyyden sosiaalinen ulottuvuus on huomioitu hyvin, kun taas ekologisen ja taloudellisen ulottuvuuden toimintaa pystyy vielä kehittämään. Vihreän lipun päiväkodissa kestävä ajattelutapa näkyi toiminnassa paremmin, mutta myös päiväkodissa ilman ekologista painotusta syntyi haastattelun aikana tärkeitä oivalluksia, jotka lupaavat erinomaisia lähtökohtia laadukkaalle kestävyyskasvatukselle. Kestävyyskasvatuksen edellytyksenä nähtiin varhaiskasvatuksen henkilökunnan ja johdon kouluttaminen ja osaaminen, sekä ohjekirjojen puolesta selkeämpi ohjeistus konkreettisiin toimintoihin. Mahdollisuutena näyttäytyi vertaisoppiminen niin työyhteisöjen sisällä kuin päiväkotien välissä. Ekokriisiin liittyvät tunteet ja niiden käsittely näyttivät kirjallisuuden valossa olevan tärkeä osa kestävyyskasvatusta niin varhaiskasvattajien kuin lasten osalta.