Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "ekososiaalinen sivistyskäsitys"

Sort by: Order: Results:

  • Hongisto, Hanna (2023)
    Kestävään tulevaisuuteen liittyvä arvotietoisuus on lisääntynyt viime vuosina yhteiskunnallisesti. Varhaiskasvatuksessa henkilöstöä ohjaa varhaiskasvatussuunnitelman perusteet asiakirja, jonka arvoperustassa ihmisenä kasvaminen, ihmisoikeudet ja kestävä elämäntapa liitetään ekososiaaliseen sivistykseen. Ekososiaalisen sivistyskäsityksen ilmenemistä varhaiskasvatuksen opettajan ajattelussa ei ole tutkittu. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että varhaiskasvatuksen opettajien koulutuksessa ja työssä tulisi olla nykyistä enemmän keskustelua työhön vaikuttavista arvoista ja eettisistä periaatteista. Tässä tutkimuksessa selvitettiin varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden arvoperustan vaikuttavuutta varhaiskasvatuksen opettajan toimintaan sekä ekososiaalisen sivistyskäsityksen esiintymistä tämän ajan varhaiskasvatuksen opettajan ajattelussa. Lisäksi tutkittiin varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä arvokeskustelun johtamisesta varhaiskasvatustiimissä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin haastattelemalla neljää varhaiskasvatuksen opettajaa etäyhteydellä. Haastateltavat saivat etukäteen haastattelurungon nähtäväksi ja haastattelu toteutettiin soveltaen teemahaastattelun periaatteita. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen analyysin avulla, täydentäen sitä teoriasidonnaisella analyysillä. Analyysin kohteena oli haastateltavien vastaukset, mutta niihin haettiin yhteyksiä ja näkökulmia varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden arvoperustan ja ekososiaalisen sivistyskäsityksen kautta. Tutkimustuloksia analysoitiin ekososiaalista sivistyskäsitystä ohjaavien arvojen kautta. Tutkimustulokset osoittivat, että opettaja voi suhtautua arvoperustaan sitä huomioiden tai sitä mitätöiden. Esiin tuli, että arvokeskustelun menestyksellinen johtaminen varhaiskasvatustiimissä edellyttää varhaiskasvatuksen opettajalta vahvaa pedagogista johtajuutta. Ekososiaalisista sivistyskäsitystä ilmentävää ajattelua oli löydettävissä varhaiskasvatuksen opettajien vastauksissa. Tuloksia on mahdollista hyödyntää arvokeskustelujen avaamisessa varhaiskasvatustiimeissä sekä arvopohdinnoissa varhaiskasvatuksen opettajien koulutuksessa.