Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "elämänkaaripsykologia"

Sort by: Order: Results:

  • Korhonen, Konstamikko (2020)
    Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten viisauden käsite suhteutuu kouluopetukseen ja tarkemmin, onko viisautta mahdollista opettaa peruskoulussa. Viisautta on alettu tutkia tarkemmin psykologisena ilmiönä vasta 1900-luvulla. Tarkastelen kahta merkittävää psykologista viisauden teoriaa. Paul Baltesin ja kumppaneiden uraa uurtava The Berlin Wisdom -projektin teoria viisaudesta on merkittävä teoria koko nykyisen psykolgoisen viisauden tutkimuksen kannalta. Sternbergin The Balance Theory of Wisdom teoria puolestaan ottaa kantaa myös viisauden kehittymiseen lapsuudessa ja nuoruudessa. Edellämainittujen teorioiden pohjalta tein käsitteellisen vertailun tämän hetkiseen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin. Pyrin tällä vertailulla selvittämään, missä määrin opetussuunnitelma rajoittaa, mahdollistaa tai jopa kannustaa viisauteen johtavien taitojen opettamista koulussa. Vertailun lopputuloksena perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet mahdollistivat viisauteen johtavien taitojen opettamisen ja oppimisen sekä viisauden kaltaisen toiminnan vaalimisen. Opetussuunnitelma myös korosti tiettyjen sellaisten taitojen tai ominaisuuksien kehittämistä, jotka tarkasteltujen viisauden teorioiden mukaan ovat osatekijöitä viisaudelle. Suoranaisia ristiriitoja opetussuunnitelman ja viisauden teorioiden välillä ei löytynyt. Viisauden teorioita on siis perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden perusteella mahdollista jopa pitää eräänlaisena ohjenuorana opetukselle.