Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "förhållningssätt"

Sort by: Order: Results:

  • Kamppinen, Alexandra (2023)
    En förutsättning för lärandet är att barnet ska känna sig tryggt och trygghet har sin grund i en fungerande lärmiljö som är inkluderande och strukturerad. Inom tydliggörande pedagogik handlar det om att tydliggöra barnets lärmiljöer och lärsituationer så att de blir så tydliga och förutsägbara som möjligt och som därmed skapar trygghet för barnet. Syftet med min forskning är att ta reda på om och på vilket sätt tydliggörande pedagogik framkommer i förskolan och därmed vilka erfarenheter lärarna har av det pedagogiska förhållningssättet samt möjligheter och eventuella utmaningar som kan förekomma. Jag anser att min forskning är aktuell och viktig med tanke på att forskning om och hur det pedagogiska förhållningssättet används i finländska förskolor är bristfälligt. Jag valde att göra en intervjustudie med kvalitativ ansats. Undersökningsgruppen bestod av fyra lärare och speciallärare i olika förskolegrupper och integrerade förskolegrupper. Förutom semistrukturerad intervju som datainsamlingsmetod gjorde jag även fältobservationer av de olika fysiska lärmiljöerna för att stärka intervjusvarens tillförlitlighet. Analysen genomfördes som en tematisk innehållsanalys. Resultaten visar att det finns en variation mellan lärarnas kännedom om själva begreppet men att alla använder sig av de olika visuella hjälpmedlen och verktyg som ingår i tydliggörande pedagogiken i förskolans verksamhet för att öka trygghet, inkludering, kommunikationsmöjligheter och minska stressfaktorer. Lärarna anser att det finns en del utmaningar kring förverkligandet av det pedagogiska förhållningssättet. Resultatet visar att behovet av tydliggörande pedagogik kommer att öka med tanke på att grupperna blir mer mångkulturella. Slutsatsen är att lärarna är starkt enade om att tydliggörande pedagogiken gynnar alla barn i barngruppen.
  • Nurminen, Marina (2023)
    Barn i småbarnspedagogik och i förskolan ställs inför en mängd olika relationer. Syftet med studien är att undersöka hur yrkesverksamma pedagoger inom småbarnspedagogik och förskola beskriver möten med barn och hur de arbetar relationsfrämjande med 5- till 6-åriga barn. Studien utgår från ett relationellt perspektiv. Avhandlingens datainsamling har genomförts med hjälp av en enkätundersökning, där nio yrkes-verksamma pedagoger (lärare inom småbarnspedagogik, barnskötare inom småbarnspedagogik och speciallärare inom småbarnspedagogik) har deltagit. Jag har analyserat de öppna svaren från enkäten utgående från en kvalitativ innehållsanalys. Resultatet visar att respondenterna mestadels är överens om vad som främjar utvecklingen av goda relationer mellan pedagoger och barn. Studien påvisar att pedagogerna värderar relationer högt inom verksamheten, främst till barnen men även den till kollegor samt barnens vårdnadshavare. Studien lyfter även fram vikten av en välfungerande pedagogisk miljö kring barn, där goda relationer påver-kar barns lärande och utveckling på ett positivt sätt, medan dåliga relationer, tvärtom, hindrar barns lärande. Studiens resultat visar också på betydelsen av pedagogens relationskompetens för att skapa förtroendefulla relationer mellan pedagoger och barnen samt för utvecklingen av relationer med en-skilda barn. Resultaten visar att en tydlig målmedvetenhet finns hos pedagogerna att vilja arbeta mot ett relationellt perspektiv, som tillgodoser barns olika behov och förutsättningar. Vidare anser re-spondenterna att relationsutvecklande arbete kräver ett kollegialt stöd. I studien framgår att faktorer som bidrar till att framgångsrikt skapa en gynnsam atmosfär för relationer inom en barngrupp är an-knytning, trygghet och kommunikation.