Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "förklaringsmodeller"

Sort by: Order: Results:

  • Punakorpi, Markus (2021)
    Mål. Målet med avhandlingen var att lyfta fram klasslärarstuderandes upplevelser kring ämnet mobbning, och diskutera huruvida utbildningen vid Helsingfors universitet erbjuder tillräckligt med verktyg att ingripa och förebygga mobbning i läraryrket. Utöver det var syftet även att få fram hur studeranden upplever sin kompetens i ämnet. Den fråga som besvaras är: Hur upplever klasslärarstuderande, som är i slutet av sina studier, sina färdigheter att ingripa i och förebygga mobbning? För att läraren skall kunna ingripa i och förebygga mobbning måste hen vara medveten om förekomsten och möjliga orsaker. Därför har jag valt att använda mig av Granströms förklaringsmodeller ur boken Utstött – en bok om mobbning (2007) till varför mobbning sker i klassrummet. Metoder. I avhandlingen användes en frågeenkät som skickades till klasslärarstuderanden vid den svenskspråkiga utbildningen vid Helsingfors universitet, som examineras under år 2021.I enkäten fanns det fem frågor. Resultat och slutsatser. På basen av de svar som respondenterna gett, går det att tolka att studeranden vid den svenskspråkiga klasslärarutbildningen vid Helsingfors universitet inte upplever att utbildningen erbjuder tillräckligt med verktyg för att ingripa i och förebygga mobbning i klasslärararbetet. Upplevelsen bland deltagarna, huruvida de har kompetens i att ingripa i och förebygga mobbning i klassrummet var i denna forskning splittrad. För att kunna få en mer tydligare uppfattning av situationen bör man forska i ämnet ytterligare. Avhandlingens syfte är att fungera som en grund för den större, fortlöpande och framtida forskningen kring ämnet. Syftet var inte att lösa problemet mobbning i sin helhet. Istället skapa ytterligare en ingång i ämnet samt försöka visa lärarstuderandes perspektiv kring ämnet.