Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "förskolelärare"

Sort by: Order: Results:

  • Kauppinen, Sofia (2020)
    Syftet med studien är bidra till att utveckla en större förståelse kring hur förskolelärare tänker kring barns lek och lärande. Under våra studier i småbarnspedagogik har lekens betydelse för barns utveckling starkt lyfts fram ur olika perspektiv. Även förskolans styrdokument betonar leken som central för barns utveckling och lärande. Förskolan befinner sig i ett gränsområde mellan det lekcentrerade daghemmet och den undervisningsorienterade grundskolan. Utgångspunkten för studien var att ta reda på hur förskolelärare upplever lekfullt lärande och sin egen roll i barns lek. Studien har en kvalitativ ansats med intervjuer som datainsamlingsmetod. Fyra förskolelärare i Helsingfors intervjuades och materialet analyserades utifrån mina frågeställningar. Resultaten av studien visar att förskolelärarna anser att leken har stor betydelse inom förskoleverksamheten, både i sig själv och som metod för lärande. Förskolelärarna beskrev leken i form av kontraster; både som ett undervisningsverktyg och som ett sätt för barnen att ta en paus från den styrda undervisningen. Barnens egen lek beskrevs som fri och självständig och samtidigt som ett viktigt sätt för barnen att bearbeta och ta in det som man lärt sig. Förskolelärarnas egna reflektioner betonade lekfullt lärande som viktigt för att skapa en miljö som stöder lärande och lek som en helhet. Förskolelärarnas deltagande i barnens lek var dock främst som observatörer och stöd vid problemsituationer samt som tillhandahållare av lekmiljö, -tid och -material.