Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "fat talk"

Sort by: Order: Results:

  • Frolova, Marja-Kristina (2020)
    Kehonkuva on tällä hetkellä hyvin ajankohtainen aihe julkisessa keskustelussa. Kehonkuvaa on tutkittu suhteellisen paljon, mutta kotimaista, koululaisen kehonkuvaa tarkastelevaa, tutkimusta on varsin vähän. Tämän tutkielman tavoitteena on ollut selvittää millä keinoin luokanopettaja voi tukea oppilaan myönteisen kehonkuva muodostumista. Tutkielmassa pyritään tarjoamaan luokanopettajien käyttöön konkreettisia keinoja ja lähestymistapoja myönteisen kehonkuvan tukemiseksi. Tämä tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistona tutkielmassa käytettiin ulkomaista ja kotimaista tutkimuskirjallisuutta. Tutkielman aineiston valintakriteereinä olivat lähteiden tuoreus, vertaisarvioidut tutkimuslähteet sekä sisällön olennaisuus aiheen kannalta. Tutkielman aineisto rajattiin pääsääntöisesti koskemaan 2010-luvun tutkimuskirjallisuutta. Lähdeaineistooni pohjautuvat tulokset osoittivat, että oppilaan myönteisen kehonkuvan muodostumiseen löytyy useita keinoja. Näitä keinoja olivat opettajan oman kehonkuvan tiedostaminen, oppilaiden tieto aiheesta, itsensä arvostaminen, oman kehon arvostaminen, erilaisista kehotyypeistä puhuminen ja niiden normalisointi, medialukutaito, fat talkin tunnistaminen, ikätasoinen lähestyminen ja jatkuvuus. Nämä keinot eivät ole toisistaan irrallisia ja ne voidaan nähdä osin toisistaan riippuvaisina. Yksi keskeisimmistä tuloksista on opettajan oman kehonkuvan tunnistamisen tärkeys, sillä se toimii pohjana muille tekijöille, jotka on nostettu esiin tässä tutkielmassa. Tuloksista voi todeta, että tarvitaan lisää kotimaista tutkimusta koskien opettajia kehonkuvan muodostumisen tukijoina. Luokanopettaja on monelle lapselle tärkeä aikuinen ja vuorovaikutuksessa oppilaidensa kanssa lähes päivittäin. Näin ollen opettajat tarvitsevat lisää tietoa, miten tukea myönteisen kehonkuvan muodostumista. Tarvitaan myös selkeitä parannuksia asian käsittelyyn opettajankoulutuksessa sekä täydennyskoulutuksia jo kentällä oleville opettajille.