Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "figured world"

Sort by: Order: Results:

  • Lakka, Tuulikki (2020)
    Tavoitteet. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata, analysoida ja tulkita, miten sosiaali-sia identiteettejä tuotetaan koululuokassa sekä millä tavoin yksilö voi itse murtaa niitä. Tutkimus syntetisoi tutkimusaineistossa esiintyviä sosiaalisen identiteetin teorioita, tarkastellen lisäksi identiteetin murtautumisen kysymystä. Sosiaalinen identiteetti on keskeinen käsite koulukontekstissa, sillä sen vaikutus ulottuu paitsi oppilaiden henkilökohtaiseen elämään, myös akateemiseen oppimiseen. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että oppimisen ohella koulussa syntyy myös toisenlaisia prosesseja, kuten sosiaalisen identifikaation prosesseja sekä erilaisia valtasuhteita, jotka vaikuttavat myös sosiaalisen identiteetin muodostumiseen. Menetelmät. Tutkimus on toteutettu systemaattisena analyysinä, jonka analyysimenetelmänä on immanentti rekonstruktio. Tutkimusaineistona olivat Worthamin (2006) teos Learning Iden-tity – The Joint Emergence of Social Identification and Academic Learning sekä Hollandin, Lachocotten, Skinnerin ja Cainin (1998) teos Identity and Agency in Cultural Worlds. Sosiaa-lisen identiteetin rakentumisen kysymystä tarkasteltiin Worthamin (2006) empiirisen tutki-muksen avulla, jonka hän toteutti havainnoimalla erästä yhdeksännen vuosikurssin koulu-luokkaa Yhdysvalloissa. Hollandin ym. (1998) kehittämän figured worlds -käsitteen avulla tarkasteltiin identiteettien murtamisen kysymystä suhteessa Worthamin (2006) tutkimustu-loksiin. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimus osoittaa sosiaalisen identifikaation olevan kompleksinen ilmiö, joka on riippuvainen tietyssä kontekstissa tehdyistä tulkinnoista ja johtopäätöksistä. Figured worlds tarjoaa identi-teetin tarkasteluun erityisen viitekehyksen, jonka avulla voidaan tarkastella epäsuotuisista sosiaalisista identiteeteistä murtautumisen mahdollisuutta. Koululuokassa käytetyillä oppilas-esimerkeillä oli erityinen rooli sosiaalisten identiteettien muodostumisessa ja prosessiin osal-listuivat niin opettajat, kuin luokan oppilaatkin. Opetushenkilökunnan toiminta keskustelun oh-jaajina on keskeinen koululuokassa syntyvien sosiaalisten identiteettien rakentumisessa, minkä vuoksi opettajien tulee olla tietoisia tekemistään tulkinnoista ja johtopäätöksistä joka-päiväisissä opetustilanteissa.