Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "flerspråkighet"

Sort by: Order: Results:

  • Keskinen, Jannika (2022)
    I vårt flerspråkiga Finland är det en stor del av barnen inom småbarnspedagogiken som är tvåeller flerspråkiga. Småbarnspedagogiken har som mål att stödja språkutvecklingen inom alla de språk som barnen pratar och lär sig. Av den orsaken är syftet med min kandidatavhandling att ta reda på vilka metoder och arbetssätt som kan användas för att stödja språkutvecklingen hos flerspråkiga barn inom småbarnspedagogiken. Undersökningen genomfördes som en systematisk litteraturstudie där åtta vetenskapliga artiklar jämfördes och analyserades för att besvara min forskningsfråga. Den systematiska litteraturstudien kännetecknas av en systematisk genomgång av det utvalda forskningmaterialet. Forskningsfrågan analyserades och besvarades utgående från olika temaområden. Resultaten av min undersökning visade att det finns flera olika sätt och metoder för att stödja språkutvecklingen hos flerspråkiga barn. Ett återkommande dilemma var dock den oro som personalen stundvis kände över hur detta kan göras i praktiken, speciellt då personalen inte upplevde att de hade de behövliga språkkunskaperna. Personalen och deras attityder och förhållningssätt spelade en avgörande roll i vilken typ av stöd barnen fick för att utveckla alla sina språk
  • Pohjola, Ann-Mari (2021)
    Mål. Målet med avhandlingen är att bidra med kunskap och en ökad förståelse om flerspråkighet som resurs. Vi lever i en global värld där flerspråkighet är en del av vår vardag. Genom att bidra till att öka medvetenheten om språk har lärare en möjlighet att arbeta på ett språkstärkande sätt som stöder alla elevers lärande. Metoder. Studien utfördes som en deskriptiv narrativ litteraturöversikt med en kvalitativ ansats. Informationssökningen gjordes på flera digitala databaser. Den teoretiska bakgrunden utgjordes av läroplansgrunderna 2014 och av internationella studier inom flerspråkighet som resurs. Artiklarna som granskades valdes ur ett finländskt perspektiv och jämfördes med varandra och mot den teoretiska bakgrunden. Resultat och slutsatser. Resultaten visar att vi lever i ett flerspråkigt samhälle och en flerspråkig norm utgör det normala i ett samhälle. Om vi ser på flerspråkighet som en resurs och arbetar språkinriktat över ämnesgränser, så har vi en möjlighet att stärka elevers flerspråkiga identitet och självkänsla och att stöda alla elevers språk- och ämneskunskaper, oberoende av språklig bakgrund. Att arbeta för ett språk betyder inte att man arbetar emot ett annat, utan språk stärker varandra. Språklig medvetenhet hjälper oss att ta till vara på elevers flerspråkiga resurser
  • Athanasopoulou, Chiara (2017)
    The aim of this Bachelor’s thesis is to examine what expectations immigrant parents have from the Finnish kindergarten and what they think of multiculturalism, multilingualism and upbringing. The theoretical part is divided in six sections where the following concepts are analyzed: multiculturalism, acculturation, multilingualism, minority language and identity, multilingualism and upbringing, communication. This is a qualitative study and three people were interviewed. The criteria for the interviewed persons was that they are of foreign origin and that they talk another language than Finnish or Swedish with their children. The informants have Russian as their mother tongue; this does not mean though that they all are from Russia; they all come from different countries. The interviews were transcribed and analyzed in relation to the research questions. The results demonstrate that the central values that emerge in relation to the child's upbringing are health, safety, hygiene, responsibility, respect, rules and athletics. Parents are aware of the importance of language, both at the kindergarten and at home, but preserve their mother tongue that is Russian. The study shows that the culture in the kindergarten and home are relatively similar and that they must support each other. Kindergarten is considered a place where parents learn the structure of the society's culture. The results also indicate that parents want information about their child's everyday life, something that is appreciated and leads to a good relationship with the kindergarten.
  • Selin-Patel, Miivi (2020)
    Mål. Dagens värld är allt mera flerspråkig, men ändå är den enspråkiga undervisningen ännu normen. För att kunna stöda elevernas flerspråkighet och samtidigt deras lärande kunde skolan tillämpa transspråkande i undervisningen. Denna studie har som mål att analysera hur elever transspråkar med varandra i lärandesituationer för att förstå hur detta kan användas i undervisningen. Tidigare studier har visat att barn använder sig av sex olika metafunktioner då de transspråkar (Garcia & Wei, 2014) och denna modell ligger som grund för denna avhandling. Metoder. Studien baserade sig på videoinspelningar som tog plats i olika workshoppar med elever från en finskspråkig och en svenskspråkig skola. Videoinspelningarna transkriberades och analyserades utgående från en hermeneutisk ansats. Vidare analyserades transkripten från ett sociolingvistiskt perspektiv som antar att lärande sker inom sociala sammanhang. Resultat och slutsatser. Resultaten av denna studie visade att de främsta största orsakerna till att eleverna transspråkade var för att öka förståelse mellan varandra. Vidare visade studien att eleverna valde att transspråka för att inkludera varandra och inte exkludera varandra vilket lyfter fram den sociala rollen av transspråkning. Slutsatsen är att i en tillåtande miljö var eleverna uppmuntras att använda sina språkliga resurser sker transspråkande naturligt mellan eleverna i en lärande miljö.
  • Heikkilä, Emma (2020)
    Mål. Målet med kandidatavhandlingen var att undersöka hur två- och flerspråkighet och identitet behandlas i sex nyländska tvåspråkiga kommuners lokala läroplaner. I grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen (2014) står det målsättningar om flerspråkighetens vikt för både gemenskapen och individen. Två- och flerspråkighet bör ses som en positiv sak och som en resurs. Dock visar tidigare forskning lärares oro för två- och flerspråkiga elevers bristfälliga språkkunskaper. Avhandlingen och undersökningen skulle utreda på hurdana sätt två- och flerspråkighet beskrivs kopplat till elevernas identitetsutveckling i de lokala läroplanernas allmänna del. Undersökningen bygger starkt på begreppen identitet samt två- och flerspråkighet. Identitet kan vara både personlig och social. Identiteten bygger på flera tillskrivna och frivilliga kategorier. Tvåspråkighet är ett mångtydigt begrepp men i denna avhandling behandlas det främst ur ett individuellt perspektiv. Individuell tvåspråkighet kan delas i fyra kategorier: ursprung, identitet eller attityd, funktion och kompetens. Individuell tvåspråkighet kan även klassas som frivillig eller ofrivillig. Metoder. Undersökningen är en kvalitativ dokumentanalys var analysmetoden är tematisk analys enligt Braun och Clarkes (2006) artikel. Dokumenten som undersöks är Borgås, Esbos, Grankullas, Kyrkslätts, Lovisas och Vandas lokala läroplaner. Kommunerna valdes från Nylands femton tvåspråkiga kommuner enligt läroplanernas format och omfattning. De relevanta delarna från dokumenten kodades till 43 citat, vilka användes i analysen. Teman producerades utgående från tidigare forskning och teorier. Resultat och slutsatser. Analysen gav fyra nyckelteman: 1) språk som kategori för identitetsformande på personlig nivå, 2) språk som social kategori för identitet, 3) andrafiering av flerspråkiga elever samt 4) två- och flerspråkighet som kompetens. I resultaten framkom även att två- och flerspråkighet och identitet behandlas i de övriga läroplanerna tämligen ytligt och att identitet i samband med två- och flerspråkighet inte behandlas alls i Borgås och Vandas lokala läroplaner.
  • Lindgren, Elisa (2024)
    Multilingualism is constantly increasing in our society. Several years ago it was forbidden to speak a language other than the daycare language in daycare centers, but now that has changed. I want to find out what methods are used to support children's different linguistic backgrounds. My research questions are: 1) What view do the pedagogues have of bilingualism 2) How to support bilingual children in daycare 3) What concrete methods are used when the child actively mixes two different languages? In this master's thesis, I have chosen to use qualitative research methods. I interviewed three people with different educational backgrounds and job experiences. The interviews were taped and transcribed and some parts were used in the thesis. The result shows that bilingual or multilingual children are valued in today's situation. The educators see it more as a resource than a problem. Mam invests in different methods to support children's bilingualism in similar, but also different ways.