Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "fostran"

Sort by: Order: Results:

  • Wessman, Emilia (2018)
    The purpose of this study is to investigate how teachers at kindergarten working in preschool, perceive/ consider educational styles as a part of children’s development and learning. I have investigated how pedagogues perceive and experience different educational styles. The theory chapter gives a background and understanding of the content of the study. The study is qualitative in structure and consists of three interviews with pedagogues from Southern Finland. The pedagogues interviewed works with children in preschool. The result shows that the pedagogues that participated in the study agree that educating children is all about limits with love. An important part of education is consequent advice and support. Education is needed to support children to grow and being a part of the society. The study illustrates challenges in the educational co-operation with parents, which is very important, as well as the different backgrounds that children at preschool brings to kindergarten.
  • Lång, Sofia (2020)
    Mål. Syftet med studien är att undersöka livsåskådningskunskapen som ett skolämne, specifikt lärande inom skolämnet. Jag vill undersöka ämnets inverkan på elevens fostran och synen på världsbilder. Jag tycker att denna påverkan är betydelsefull och jag vill redovisa för detta i min studie. Livsåskådningskunskapen har påverkat samhället, då det uppkommit diskussioner om en sammansatt religionsundervisning. Jag vill med min studie beskriva och analysera livsåskådningskunskapen som ett skolämne. Tidigare studier om skolämnet har varit mer empiriska, men jag ville fokusera endast på livsåskådningskunskap som ett skolämne, inte lärare eller elever. Metoder. Studien var en litteraturöversikt, specifikt en integrerad litteraturöversikt. I min studie har jag analyserat sju andra studier. Jag valde noggrant den tematiska analysmetoden, och hittade tydliga teman genom hela mitt analysmaterial. Resultat och slutsatser. Studien visade att livsåskådningskunskapens inverkan på fostran samt världsbilder är positiv. Genom livsåskådningskunskapen har eleverna en möjlighet att utvecklas och diskutera åsikter och olika fenomen. Hela skolämnet ger eleverna en möjlighet att påverkar sin åskådning och världsbild.