Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "genusmedveten undervisning"

Sort by: Order: Results:

  • Haliseva, Ville (2021)
    Arbetets mål är att klargöra hurudan en genusmedveten undervisning i musikämnet är. Tidigare studieresultat har visat att elevens kön har en inverkan på hur skolgången utformas och att jämställdhetsfrågor är relevanta i musikämnet. De finländska läroplansgrunderna från år 2014 lägger också större fokus på jämställdhet än tidigare läroplaner. Studiens forskningsuppgift är att identifiera könsstereotypier och könsnormer i musik som påverkar musikundervisning och söka svar på hur läraren kan utmana dessa och på så sätt arbeta genusmedvetet. Studien utfördes som en integrativ litteraturöversikt. Jag sökte information på digitala databaser och valde ut åtta artiklar för analys. Artiklarna är publicerade i USA, Storbritannien, Sverige, Nya Zeeland och Australien under åren 2010–2020 och de analyserades med innehållsanalys. Resultaten har delats in i teman enligt den forskningsfråga de svarar på. Resultaten visade att pojkar allmänt upplevde en pinsamhet och negativ attityd mot att sjunga. De kände press att passa in i gruppen och var också beroende av stödet från en pojkgrupp under ungdomsåren. Flickor påverkades negativt av stereotyper om instrument och normer om vad en kvinna borde göra inom musikbranschen. De upplevde också allmänt en lägre nivå av självsäkerhet i jämförelse med pojkar. Den ideala musikklassen är en sådan där alla får både sjunga och spela, och där olika former av musi- cerande inte ifrågasätts utan accepteras. På lärarens ansvar är att arbeta med klassens sammanhållning och dynamik, tänka på gruppindelning, repertoar och differentiering och att erbjuda rollmodeller som stöder alla elevers utveckling och en positiv framtidssyn.